خدمات حقوقی

اعتراض به نظر کارشناس

اعتراض به نظر کارشناس | حقووق امروز
3/5 - (2 امتیاز)

 بررسی اعتراض به نظر کارشناس 

اساسا در قانون آیین دادرسی مدنی برای اصحاب دعوا حق اعتراض به نظریه کارشناس منتخب دادگاه شناسایی نشده است. و این نکته بسیار مهمی است. اعتراض به نظر دادگاه اصطلاحی است که با مسامحه بیان می‌شود.
زیرا هرجا قانونگذار حقی برای اصحاب دعوا شناخته باشد بر وجود این حق تصریح می‌کند. در حالی که در قانون آیین دادرسی مدنی یا قانون دیگر بر وجود چنین حقی تصریح نشده است. به موجب ماده ۲۶۰ قانون آیین دادرسی مدنی: «طرفین می‌توانند ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ به دفتر دادگاه مراجعه کنند. و با ملاحظه نظر کارشناس چنانچه مطلبی دارند نفیا یا اثباتا به طور کتبی اظهار نمایند»
لذا در این ماده قانونگذار تنها به اصحاب دعوا حق داده چنانچه مطلبی دارند نفیا یا اثباتا به طور کتبی اظهار نمایند. و از این جمله نمی‌توان حق اعتراض به نظریه کارشناسی را استنباط کرد. چون اگر نظر قانونگذار این بود که اصحاب دعوا حق دارند به نظر کارشناس اعتراض کنند، علاوه بر تصریح بر وجود این حق، راهکار مشخصی برای رسیدگی به اعتراض تعیین می‌نمود که چنین نکرد.
توجه به این امر ضروری است که در قانون آیین دادرسی مدنی و نیز قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری اساسا دادگاه‌ها تکلیفی در پذیرش اعتراض به نظر کارشناسی و ارجاع امر کارشناسی به هیات کارشناسان، ندارند.

مهلت اعتراض به نظر کارشناس

صرف نظر از این که قابل به وجود یا عدم حق اعتراض به نظر کارشناس باشیم یا نه، و صرف نظر از این که اظهار نظر اصحاب دعوا در نفی یا اثبات نظر کارشناس را اعتراض بدانیم یا نه، آنچه مسلم است که قانونگذار هفت روز برای این اظهار نظر به اصحاب دعوا وقت داده است.

دانلود فایل اعتراض به نظر کارشناس – رای دادگاه بدوی

رای دادگاه بدوی | حقوق امروز

رای دادگاه بدوی

اعتراض به نظر کارشناس خارج از مهلت قانونی

حال پرسش این است که اگر اصحاب دعوا خارج از این مهلت هفت روز از تاریخ ابلاغ در نفی نظر کارشناسی اظهاری بنمایند. دادگاه به آن ترتیب اثر می‌دهد؟
و اگر ترتیب اثر داد، این امر می‌تواند موجب بی اعتباری رای دادگاهی شود که مبتنی بر این نظریه رای داده است؟

در پاسخ باید به چند نکته توجه داشت:

  1. قانونگذار اعتراض به نظر کارشناس را به عنوان یک حق مورد پذیرش قرار نداده است.
  2. برای اظهار در مورد نظر کارشناس مهلت هفت روزه تعیین کرده است.
  3. اصولا ضمانت اجرای عدم رعایت مهلت‌های قانونی، زوال حق است. پس بعد از هفت روز نمی‌توان اظهاری نسبت به نظر کارشناسی نمود. و اگر چنین اظهاری به عمل آید، دادگاه به آن ترتیب اثر نخواهد داد.
  4. به موجب ماده ۲۶۵ قانون دادرسی مدنی دادگاه در صورتی به نظریه کارشناس ترتیب اثر خواهد داد که مطابق تشخیص دادگاه نظریه کارشناسی به اوضاع و احوال محقق و معلوم مورد کارشناسی مطابقت داشته باشد.
  5. وفق قسمت اخیر ماده ۲۶۳ قانون دادرسی مدنی هرگاه دادگاه کارشناسی را ناقص تشخیص دهد قرار تکمیل آن را صادر و به همان کارشناس یا کارشناس دیگر محول می‌کند…

همچنین بخوانید: رای غیابی – واخواهی

لذا چون تشخیص ارزش و اعتبار نظر کارشناس با دادگاه است حتی اگر اظهار اصحاب دعوا در نفی یا اثبات نظر کارشناس خارج از مهلت هفت روزه باشد. اما دادگاه راسا نظریه کارشناسی با اوضاع و احوال محقق و مسلم موضوع کارشناسی منطبق نداند راسا می‌تواند اقدام به ارجاع موضوع به هیاتی از کارشناسان نماید

اعتراض به نظر کارشناس | حقوق امروز

جمع بندی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با اعتراض به نظر کارشناس سخن گفتیم. اینک در انتها اگر در این رابطه سوالی دارید می‌توانید از بخش نظرات سوال خود را مطرح کنید تا کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن به شما پاسخ دهند. همچنین اگر در این رابطه احتیاج به مشاوره دارید، می‌توانید از طریق پل‌های ارتباطی ما با ما در ارتباط باشید.

بازگشت به لیست

5 نظر در “اعتراض به نظر کارشناس

  1. اندیشه گفت:

    با سلام وعرض ادب واحترام
    از انتشار مطالب درباره ی اعتراض به نظر کارشناسی بی نهایت سپاسگزارم ؛ بسیار مفید بود .

    1. todaylaw گفت:

      از بازخورد مثبت شما خرسندیم

  2. امیر گفت:

    سلام آیا کارشناس میتواند کسی را اونطور که نیست به دادگاه معرفی و کارشناسی نادرست کند؟
    به طور مثال با توجه به اینکه مرد هیچگونه شرایطی ندارد که زن بتواند طلاق بگیرد و با توجه به آن کارشناس را حساس به این موضوع کرده باشد و کارشناس سعی در بر هم زدن اعصاب و همچنین موارد اینچنینی و تست روی مرد باشد که بتواند گزارشی تهیه کند از این بابت
    این مورد را چطور باید به دادگاه اثبات نمود؟

  3. امیر گفت:

    سلام آیا کارشناس میتواند کسی را اونطور که نیست به دادگاه معرفی و کارشناسی نادرست کند؟
    به طور مثال با توجه به اینکه مرد هیچگونه شرایطی ندارد که زن بتواند طلاق بگیرد و با توجه به آن کارشناس را حساس به این موضوع کرده باشد و کارشناس سعی در بر هم زدن اعصاب و همچنین موارد اینچنینی و تست روی مرد باشد که بتواند گزارشی تهیه کند از این بابت
    این مورد را چطور باید به دادگاه اثبات نمود؟

    1. todaylaw گفت:

      سلام ئرسش شما نامفهوم است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *