حقوق خانواده

طلاق به علت عسر و حرج 

طلاق به علت عسر و حرج | حقوق امروز
3.7/5 - (3 امتیاز)

” طلاق به علت عسر و حرج  “

مفارقت جسمانی زوجین برای مدت طولانی (دو سال)، طرح شکایت کیفری علیه زوجه از سوی زوج با عنوان اتهامی رابطه نامشروع که منجر به صدور حکم برائت شده باشد و بذل مهریه از مصادیق عسر و حرج زوجه خواهد بود.

اصولا طلاق حق مرد است اما در مواردی خاص قانونگذار به زن اجازه داده است تا درخواست طلاق نماید. عسروحرج یکی از مواردی است که به زن حق میدهد تا درخواست طلاق نماید در این صورت زن باید با ارایه دلیل اثبات نماید که شوهر شرایطی ایجاد کرده است که ادامه زندگی مشترک برای او دشوار شده است.

مشاوره حقوقی و اخذ وکیل | حقوق امروز

مشاوره حقوقی و اخذ وکیل

خلاصه جریان پرونده

در تاریخ ۱۴۰۰/۱/۲۳ خانم ط. ش. بطرفیت آقای و. گ. دادخواست به خواسته طلاق به علت عسر و حرج تقدیم دادگاه می‌نماید. پرونده جهت رسیدگی به شعبه …… ارجاع می‌شود. وقت رسیدگی تعیین و طرفین دعوت شده و جلسه دادگاه در تاریخ ۱۴۰۰/۱/۲۰ با حضور خوانده و وکیل خواهان تشکیل می‌شود.

وکیل خواهان بیان می‌دارد. زوج یکسال است که نفقه را پرداخت نکرده است و شروط ضمن عقد محقق شده است و پرونده‌های متعدد طرفین و تهمت ناروا از سوی زوج به زوجه منجر به برائت زوجه شده است. همچنین  دو سال است مفارقت جسمانی دارند. خوانده بیان می‌دارد. با طلاق همسرم مخالفم.

نحوه رسیدگی دادگاه خانواده به دعوای طلاق

دادگاه قرار ارجاع امر به داوری صادر می‌کند. نظر داور زوج واصل و بیان شده نظر به طلاق ندارم. نظر داور زوجه نیز حکایت از عدم سازش زوجین دارد. دادگاه ختم رسیدگی را اعلام و مطابق دادنامه شماره …………. ۱۴۰۰/۳/۲۹ عسر و حرج زوجه را احراز ننموده و حکم به بطلان دعوی وی صادر می گردد.

تجدیدنظرخواهی از رای دادگاه خانواده

آقای ع. ا. ت. به وکالت از زوجه به رای صادره اعتراض می‌کند و تجدید نظرخواهی در شعبه ……….. رسیدگی و به موجب دادنامه شماره ……….. ۱۴۰۰/۹/۲۷ و با توجه به اختلاف و مفارقت زوجین از سال ۹۷ طرح شکایت رابطه غیراخلاقی توسط زوج که منجر به برائت زوجه شده است و بذل ۲۰۰ سکه از مهریه و دیگر قرائن و امارات موجود عسر و حرج زوجه را محرز دانسته و ضمن نقض دادنامه بدوی حکم به الزام زوج به طلاق زوجه صادر می گردد.

زوج فرجام خواهی نموده و اختلاف و جدایی را از ناحیه خودش ندانسته است و مختومه شدن پرونده رابطه نامشروع را بعلت رضایت خود دانسته است که مشروح لایحه فرجام خواهی در هنگام شور قرائت می‌گردد. تبادل لوایح انجام و وکیل زوجه پاسخ داده و ضمن رد فرجام خواهی تقاضای تایید دادنامه را نموده است. پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع و تحت نظر قرار دارد.

” در صورتی که به وکیل طلاق نیاز دارید کلیک کنید “

رسیدگی به فرجامخواهی

هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید. پس از قرائت گزارش اقای ح. م. عضو ممیز و ملاحظه اوراق پرونده در خصوص دادنامه شماره *۱۴۰۰/۹/۲۷ فرجام خواسته مشاوره نموده چنین رای می‌دهد:

رأی شعبه دیوان عالی کشور

فرجام خواهی و. گ. بطرفیت ط. ش. نسبت به دادنامه شماره ……….. ۱۴۰۰/۹/۲۷ صادره از شعبه ………. که به موجب آن دادنامه بدوی نقض و حکم بر الزام زوج به طلاق زوجه بعلت عسر و حرج زوجه صادر گردیده است. متضمن علل و جهاتی که موجبات نقض و گسیختن دادنامه فرجام خواسته را فراهم آورد نمی‌باشد.

زیرا دادنامه موصوف با توجه به محتویات پرونده و استدلال دادگاه تجدیدنظر موافق موازین قانونی اصدار یافته است. و از حیث رعایت اصول و تشریفات دادرسی نیز با خدشه ای روبرو نمی‌باشد. بنا به مراتب ضمن رد فرجام خواهی و با استناد به ماده ۳۹۶ از قانون آیین دادرسی مدنی دادنامه فرجام خواسته ابرام می گردد.
شعبه ……. رییس: س. ب. مستشار: م. ا. مستشار: ح. م

عسر و حرج | حقوق امروز

عسر و حرج

چگونه عسروحرج زوجه اثبات می شود؟

به موجب ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی:

(اصلاحی ۱۳۷۰/۸/۱۴) در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند. چنانچه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود.
تبصره (الحاقی ۱۳۸۱/۴/۲۹) مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام | عسر و حرج موضوع این ماده عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه‌ی زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد و موارد ذیل در صورت احراز توسط دادگاه صالح از مصادیق عسر و حرج محسوب می‌گردد:

  1. ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.
  2. اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلا وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است.
  3. محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر.
  4.  ضرب و شتم یا هرگونه سوءرفتار مستمر زوج که عرفاً با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.
  5. ابتلای زوج به بیماری‌های صعب‌العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه‌ی صعب‌العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید.

موارد مندرج در این ماده مانع از آن نیست که دادگاه در سایر مواردی که عسر و حرج زن در دادگاه احراز شود، حکم طلاق صادر نماید.

بر این اساس عسر و حرج و مصادیق آن بسته هر فرد می‌تواند متفاوت باشد اما در این پرونده دادگاه:

  • اختلاف بین زوجین
  • مفارقت جسمانی زوجین از سال ۹۷
  • طرح شکایت رابطه غیراخلاقی توسط زوج که منجر به برائت زوجه شده است.
  • بذل ۲۰۰ سکه از مهریه
  • و دیگر قرائن و امارات

را دلیل احراز عسرو حرج زن دانسته و متکی به آن زندگی زناشویی را برای زن غیرقابل تحمل دانسته است.

کلام پایانی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با طلاق به علت عسر و حرج سخن گفتیم و اطلاعات مفیدی در این باره در اختیار شما همراهان گرامی قرار دادیم و اینک در انتها امیدواریم مطالب این صفحه برای شما همراهان گرامی مفید بوده باشد. در پایان اگر در رابطه با موضوع مطرح شده پرسشی دارید، می‌توانید آن را از بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن توسط کارشناسان ما پاسخ خود را دریافت کنید.

بازگشت به لیست

2 نظر در “طلاق به علت عسر و حرج 

  1. زهرا کیانی گفت:

    واقعا مطلب جامعی بود

    1. todaylaw گفت:

      متشکر از بازخورد شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *