حقوق خانواده

همه چیز درباره‌ی تهیه مسکن مستقل برای زن

همه چیز درباره‌ی تهیه مسکن مستقل برای زن
5/5 - (2 امتیاز)

” تهیه مسکن مستقل برای زن “

زن مکلف است در مسکنی که شوهر تهیه می‌کند سکونت نماید. گاهی سکونت زن با شوهر در یک مسکن متضمن خوف ضرر بدنی است. چرا که به طریق قانونی احراز و اثبات شده است زن به دفعات از سوی شوهر مورد ضرب و جرح قرار گرفته است و یا شوهر به او توهیین می‌نماید و یا مسکن مشترک محل رفت و آمد یا حضور افرادی است که حضور موجب لکه دار شدن شرافت و اعتبار اجتماعی زوجه می‌شود.

از این رو قانون‌گذار به زن حق داده است تا در مسکن مشترک به صورت مشترک با شوهرش سکونت نداشته و از شوهرش داشتن مسکن مستقل از شوهر را درخواست کند. دادگاه در صورتی حکم به محکومیت زوج به تهیه مسکن مستقل صادر خواهد کرد که احراز نماید که واقعا حضور زن در مسکن مشترک با شوهر این خطر را در پی دارد که زن از سوی شوهر مورد ضرب و جرح قرار گیرد و یا اینکه از حیث شرافتی به شرافت و حیثیت زن آسیب جدی وارد شود.

دادخواست الزام زوج به تهیه مسکن مستقل | حقوق امروز

دادخواست الزام زوج به تهیه مسکن مستقل

نکته!

توجه به این امر ضروری است که خوف ضرر مالی، بدنی یا شرافتی برای زن زمانی احراز می‌شود که زن با ارائه دلیل اثبات نماید که بودن در منزل مشترک با شوهر، برای او خطرناک است. در این صورت شوهر مکلف است مسکن مستقل برای زن تهیه کند در این حالت:

  • اول: زن همچنین مستحق دریافت نفقه است. با وجود اینکه زن در مسکن شوهر زندگی نمی‌کند اما حق دریافت نفقه را از دست نمی‌دهد.
  • دوم: زن می‌تواند از ورود مرد به مسکن مستقل جلوگیری نماید. چون حضور شوهر در مسکن مستقل موجب ناامن شدن این خانه  می‌شود و به نوعی نقض غرض خواهد بود که قائل باشیم در چنین حالتی شوهر بتواند به مسکن مستقل زن وارد شود.

اختیار مسکن مستقل

توجه به این امر ضروری است که حسب ماده 1115 قانون مدنی زن می‌تواند خودش مسکنی مستقل اختیار کند و در صورت متعارف بودن مسکن پرداخت تمام هزینه‌های آن مسکن به عهده زوج خواهد بود.

لذا الزامی وجود ندارد که زن برای اینکه مسکن مستقل اختیار نماید، اقدام به طرح دعوا در دادگستری نماید بلکه می‌تواند راسا و بدون حکم دادگاه برای خودش مسکن مستقل اختیار نماید و در صورتی که شوهر اقدام به طرح دعوای تمکین نمود به حق اختیار مسکن مستقل به علت بیم خطر بدنی، جسمانی و شرافتی استناد نماید.

اختیار مسکن مستقل | حقوق امروز

اختیار مسکن مستقل

حق اختیار مسکن مستقل و تمکین

اگر به علت بیم خطر بدنی، مالی و شرافتی زن اقدام به تهیه مسکن مستقل نماید چون قانون‌گذار در چنین فرضی به زن حق می‌دهد که اقدام به اختیار مسکن مستقل نماید، لدا زن حق دارد از ورود مرد به مسکن مستقل جلوگیری کند. چون ورود به مسکن مستقل زن موجب سلب صفت استقلال از آن می‌شود.

ضمن اینکه سکونت در مسکنی که زوج تهیه می‌کند به عنوان یکی از ارکان تمکین زوجه از زوج، به واسطه خوف ضرر ساقط گردیده است در نتیجه زن تکلیفی ندارد تا به مرد اجازه دهد تا به منزلش وارد شود.

خطرناک بودن شوهر

خطرناک بودن زندگی در منزل مشترک با شوهر باید با ارائه دلیل در دادگاه اثبات شود و اینکه این موضوع یک امر عرفی است و اقدامات ترس آور شوهر باید به گونه‌ای باشد که واقعا موجب خطرآفرینی گردد.

کلام پایانی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با تهیه مسکن مستقل برای زن سخن گفتیم و در این باره اطلاعات مفیدی به شما همراهان گرامی ارائه دادیم. اینک در انتها اگر سوالی دارید می‌توانید از قسمت نظرات، پرسش خود را با ما در میان بگذارید تا کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن به آن پاسخ دهند.

 موسسه حقوقی آرمان حقوق امروز

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *