حقوق خانواده

بازداشت بابت مهریه تا ۱۱۰ سکه 

بازداشت بابت مهریه تا ۱۱۰ سکه | حقوق امروز
5/5 - (1 امتیاز)

ما در این صفحه به صورت 0 تا 100 موضوع | بازداشت بابت مهریه تا ۱۱۰ سکه | را بررسی می‌کنیم و اطلاعات مفیدی در این باره به شما همراهان گرامی ارائه می‌دهیم.

اگر در رابطه با موضوع ” بازداشت بابت مهریه تا 110 سکه ” به وکیل مهریه و یا مشاوره حقوقی نیاز دارید، می‌توانید از طریق شماره تماس زیر با ما در ارتباط باشید.

آنچه در این صفحه مطالعه خواهید کرد:

  1. بازداشت بابت مهریه تا ۱۱۰ سکه 
  2. مهریه مازاد بر ۱۱۰ سکه
  3. تبصره ۱ 
  4. کلام پایانی

بازداشت بابت مهریه تا ۱۱۰ سکه 

” بازداشت بابت مهریه تا ۱۱۰ سکه “

به موجب ماده ۳ قانون نحوه اجرای احکام مدنی «هرگاه استیفای محکومٌ به از طرق مذکور در این قانون ممکن نگردد محکومٌ علیه به تقاضای محکومٌ له تا زمان اجرای حکم یا پذیرفته شدن ادعای اعسار او یا جلب رضایت محکومٌ له حبس می شود»
اما اجرای این حکم قانونی در مورد مهریه متفاوت است. اگر شوهر

  1. به پرداخت مهریه محکوم شده باشد.
  2. مهریه را نتوان از اموال شوهر وصول کرد.

شوهر را تنها برای وصول ۱۱۰ سکه بهار آزادی می توان به درخواست زن، بازداشت کرد.این حکم در ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ آمده است:«هرگاه مهریه در زمان عقد تا یکصدو ده (۱۱۰) سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول مقررات ماده ۲ سابق و ماده ۳ اصلاحی قانون اجرای محکومیت های مالی است.

چنانچه مهریه بیشتر از این میزان باشد در خصوص مازاد، فقط ملایت زوج ملاک پرداخت است. رعایت مقررات مربوط به محاسبه مهریه به نرخ روز کماکان الزامی است». در نتیجه اگر به عنوان مثال میزان مهریه ۱۳۵۱ سکه تمام بهار آزادی باشد، شوهر را در صورتی می‌توان به علت عدم پرداخت و عدم امکان وصول مهریه بازداشت کرد که تا ۱۱۰ سکه را نپرداخته باشد. اگر شوهر تعداد ۱۱۰ سکه را پرداخت کند بابت بقیه مهریه نمی‌توان شوهر را بازداشت کرد.

دادخواست مطالبه مهریه | حقوق امروز

دادخواست مطالبه مهریه

مهریه مازاد بر ۱۱۰ سکه

اگرچه به موجب ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده شوهر را فقط برای ۱۱۰ سکه می توان بازداشت کرد اما مازاد بر ۱۱۰ سکه به هر میزانی که باشد قابل وصول است فقط نمی‌توان شوهر را به علت عدم پرداخت بازداشت کرد. یعنی هر موقع مالی از شوهر پیدا شد به نفع زن توقیف و به نفع او از طریق مزایده به فروش گذاشته می‌شود.
چنانچه محکومٌ علیه تا سی روز پس از ابلاغ اجراییه، ضمن ارائه صورت کلیه اموال خود، دعوای اعسار خویش را اقامه کرده باشد حبس نمی‌شود، مگر اینکه دعوای اعسار مسترد یا به موجب حکم قطعی رد شود.

حتما بخوانید: نحوه وصول مهریه

تبصره ۱

چنانچه محکومٌ علیه خارج از مهلت مقرر در این ماده، ضمن ارائه صورت کلیه اموال خود، دعوای اعسار خود را اقامه کند، هرگاه محکومٌ له آزادی وی را بدون اخذ تأمین بپذیرد یا محکومٌ علیه به تشخیص دادگاه کفیل یا وثیقه معتبر و معادل محکومٌ به ارائه نماید، دادگاه با صدور قرار قبولی وثیقه یا کفیل تا روشن شدن وضعیت اعسار از حبس محکومٌ علیه خودداری و در صورت حبس، او را آزاد می کند.

در صورت ردّ دعوای اعسار به موجب حکم قطعی، به کفیل یا وثیقه گذار ابلاغ می‌شود که ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ واقعی نسبت به تسلیم محکومٌ علیه اقدام کند. در صورت عدم تسلیم ظرف مهلت مذکور حسب مورد به دستور دادستان یا رئیس دادگاهی که حکم تحت نظر آن اجرا می شود نسبت به استیفای محکومٌ به و هزینه های اجرایی از محل وثیقه یا وجه الکفاله اقدام می‌شود.

در این مورد دستور دادگاه ظرف مهلت ده روز پس از ابلاغ واقعی قابل اعتراض در دادگاه تجدیدنظر است. نحوه صدور قرارهای تأمینی مزبور، مقررات اعتراض نسبت به دستور دادستان و سایر مقررات مربوط به این دستورها تابع قانون آیین دادرسی کیفری است.

بازداشت بابت مهریه تا ۱۱۰ سکه | حقوق امروز

بازداشت بابت مهریه تا ۱۱۰ سکه

کلام پایانی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با بازداشت بابت مهریه تا ۱۱۰ سکه سخن گفتیم و در این باره اطلاعات مفیدی در اختیار شما همراهان گرامی قرار دادیم و اینک در انتها اگر پرسشی دارید می‌توانید از قسمت نظرات آن را با ما مطرح کنید و به پاسخ خود دست یابید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *