حقوق خانواده

مهریه در نکاح موقت

مهریه در نکاح موقت | حقوق امروز
5/5 - (1 امتیاز)

مهریه در نکاح موقت

در رابطه با مهریه در نکاح موقت باید بگوییم با استناد به ماده 1075 قانون مدنی که مقرر می‌دارد «نکاح وقتی منقطع است که برای مدت معینی واقع شده باشد»، نکاح موقت تمام ویژگی­‌های نکاح دائم را دارد اما احکام جداگانه­ای نیز در بعضی مسائل، به­ ویژه وضعیت مهریه دارد. مهریه در نکاح موقت رکن است، یعنی اگر مهریه معین نشود نکاح باطل می­گردد.

ماده 1095 قانون مدنی مقرر می‌دارد: «در نکاح منقطع عدم ذکر مهر در عقد موجب بطلان عقد است»، لذا مهریه در نکاح موقت شرط صحت عقد است، اما اینکه به محض انعقاد عقد نکاح موقت، مهریه اگر عین معین نباشد دِینی است بر ذمۀ زوج، مشابه نکاح دائم است.

برخی مفسران بر این­ هستند که آیۀ «فَمَا اِستَمتَعتُم بِهِ مِنهُنَّ فَآتُوهُنَّ اُجوُرَهُنَّ فَریضَهً؛ از زنان که استمتاع می‌­برید، اجر آنان را پرداخت کنید»، درباره نکاح موقت نازل شده‌است؛ «بدون شک مقصود از استمتاع (برخورداری) درآیۀ مبارکه، ازدواج موقت (متعه) می‌­باشد. زیرا سورۀ نساء در مدینه نازل شده، و آن طوری که بیشتر آیات آن نشان می­‌دهد در نیمۀ اول دوران پس از هجرت رسول، علیه السلام، می‌باشد و بالنتیجه این‌گونه نکاح (متعه) درآن وقت تا مدتی بین مسلمین رواج داشته و اخبار این معنا متفق هستند چه بگوییم اسلام آن را آورده یا آنکه قبلاً وجود داشته‌است … پس مانعی ندارد که (مَا اِستَمتَعتُم) حمل بر این معنا شود، همان­طور که در سایر آداب و سننی که در موقع نزول آیات رایج بوده، وقتی آیه‌ها نازل میشد و حکمی برای آن رد یا قبول و امضا- می­‌آورده است، چاره­ای به جز حمل آن اسماء به معانی متداول روز نبوده و هیچ­گاه آن کلمات قرآن را به معنای لغوی آن حمل نمی­کرده‌­اند.» از سوی دیگر، برخی فقیهان برآن­اند که «مهر در برابر استمتاع و بهرۀ جنسی است که از زن برده می­­‌شود».

مهریه در نکاح موقت | حقوق امروز

مهریه در نکاح موقت

بنابراین، گرچه عقد موقت تابع شرایط طرفین است ولی از لحاظ عوض مثل عقد بیع است و همان‌گونه که عوض در بیع رکن است، در نکاح موقت نیز رکن است. بر همین اساس، باتوجه به قوانین مدنی و فقه، درصورت ذکر نشدن مهر در نکاح موقت به سبب نبود رکن باید به بطلان آن قائل شد.

البته همان‌گونه که در عقد نکاح دائم، زن به­مجرد انعقاد عقد، مالک مهر می­شود، در نکاح موقت نیز چنین است. نیز عندالمطالبه یا عندالاستطاعه بودن مهر در نکاح موقت همانند نکاح دائم است.

کلام پایانی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با مهریه در نکاح موقت سخن گفتیم و در این باره اطلاعات مفیدی به شما عزیزان ارائه نمودیم و اینک در انتها امیدواریم مطالب این صفحه برای شما مفید بوده باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *