حقوق اراضی

اجاره مال مشاع

اجاره مال مشاع | حقوق امروز
به مطلب ما امتیاز دهید

اجاره مال مشاع مسئله‌ای است که امروز قصد داریم در رابطه با آن سخ بگوییم. پس تا انتهای مطالب این صفحه با ما همراه باشید و نظر خود را در پایین این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

آیا می‌توان ملک مشاع را اجاره داد؟

اصول اداره مال مشاع و تصرف در آن تابع اراده همه شرکا است. اگر بین همه شرکا در مورد تصرف مال مشاع یا نحوه استفاده از آن توافق وجود نداشته باشد. هیچ یک از شرکا حق مداخله و تصرف در مال مشاعی را نخواهند داشت.

آیا می‌توان مال مشاع را اجاره داد؟

اجاره مال مشاع مجاز است. هم از سوی همه شرکا هم از سوی یکی از شرکا. پس اگر مالی بین چند نفر مشاع باشد، یکی از مالکان مشاعی فقط می‌تواند به نسبت سهم خودش مال مشاعی را اجاره بدهد.

<yoastmark class=

تحویل مال مشاع به مستاجر

اگرچه اجاره مال مشاع مجاز است اما تسلیم مورد اجاره به مستاجر بدون اجاره همه شرکا ممنوع است. اگر کسی مال مشاع را اجاره کرد ولی به علت مخالفت همه شرکا موجر نتوانست مورد اجاره را به مستاجر تحویل بدهد و بقیه شرکا اجازه تصرف مال مشاعی را به مستاجر ندهند. مستاجر می‌تواند قرارداد اجاره را فسخ کند.

 

همچنین بخوانید: خلع ید از سرقفلی مشاعی

تحویل مال مشاع به مستاجر بدون اجازه همه شرکا

اگر یکی از شرکا مال مشاعی را اجاره داد، اگر بدون موافقت همه شرکا مورد اجاره به مستاجر تحویل داده شود و یا مستاجر اقدام به تصرف مال مورد اجاره نماید، مستاجر در برابر سایر مالکان مشاعی ضامن است و در صورت مطالبه باید به آن‌ها اجرت المثل پرداخت کند.

جمع بندی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با اجاره مال مشاع سخن گفتیم و اطلاعات مفیدی در این باره به شما عزیزان ارائه نمودیم و اینک در انتها امیدواریم مطالب این صفحه برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *