حقوقی

تفاوت دعوای تصرف عدوانی حقوقی با کیفری

تفاوت دعوای تصرف عدوانی حقوقی با کیفری | حقوق امروز
به مطلب ما امتیاز دهید

” تفاوت دعوای تصرف عدوانی حقوقی با کیفری “

انواع دعوای تصرف عدوانی

دعوای تصرف عدوانی حسب مورد بر دو نوع است:

  1. دعوای تصرف عدوانی – کیفری
  2. دعوای تصرف عدوانی – حقوقی

تفاوت دعوای تصرف عدوانی حقوقی با کیفری

در ادامه در رابطه با مجموعه تفاوت‌های دعوای تصرف عدوانی حقوقی با کیفری سخن خواهیم گفت:

  • مرجع رسیدگی

مرجع صالح برای رسیدگی به دعوای تصرف عدوانی کیفری، دادگاه کیفری 2 است اما مرجع رسیدگی به دعوای تصرف عدوانی حقوقی، دادگاه‌های حقوقی است.

  • نحوه طرح دعوا

طرح دعوای تصرف عدوانی کیفری همانند همه دعاوی کیفری با تقدیم شکواییه انجام می‌شود. اما دعوای تصرف عدوانی حقوقی الزاما باید در قالب دادخواست طرح شود.

همچنین مشاهده کنید: دادخواست رفع تصرف عدوانی

دادخواست رفع تصرف عدوانی | حقوق امروز

دادخواست رفع تصرف عدوانی

  • هزینه دادرسی

طرح دعوای کیفری نسبت به دعوای حقوقی هزینه دادرسی بسیار کمتری دارد در حالیکه در طرح دعوای تصرف عدوانی حقوقی باید 3.5 درصد ارزش منطقه‌ای ملک را به عنوان هزینه دادرسی پرداخت کنید.

  • ضمانت اجرا

در دعوای حقوقی دادگاه تنها محکوم علیه را به رفع تصرف محکوم می‌کند و شما می‌توانید اجرت المثل ایام تصرف یا خساراتی که به ملک وارد شده است. را نیز مطالبه کنید. اما دعوای تصرف عدوانی به صورت کیفری علاوه‌بر اینکه در مرحله رسیدگی می‌تواند جلب متهم را در صورت عدم حضور در پی داشته باشد، با صدور رای قطعی می‌تواند منجر به محکومیت متهم به پرداخت جزای نقدی یا حبس نیز بشود.

  • مرور زمان

دعاوی حقوقی جز در موارد استثنایی فاقد مرور زمان طرح دعوا هستند به عبارتی دیگر طرح دعاوی حقوقی محدودیت زمانی خاصی ندارد اما طرح دعوای کیفری دارای محدودیت زمانی هستند و اگر بیش از زمان مقرر در قانون از وقوع جرم و اطلاع زیان دیده بگذرد و او اقدام به طرح دعوا نکند حق طرح دعوای کیفری او ساقط می‌شود اگرچه می‌تواند دعوای حقوقی مناسب طرح نمیاد.

کلام پایانی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با تفاوت دعوای تصرف عدوانی حقوقی با کیفری سخن گفتیم و در این باره اطلاعات مفیدی به شما عزیزان ارائه دادیم و اینک در انتها اگر سوالی دارید می‌توانید از بخش نظرات سوال خود را با ما در میان بگذارید و به پاسخ خود دست یابید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *