حقوقی

دعوای تمکین و تناسب مسکن

دعوای تمکین و تناسب مسکن | حقوق امروز
به مطلب ما امتیاز دهید

” دعوای تمکین و تناسب مسکن “

مقدمه

در پرونده‌ای قاضی رسیدگی کننده به دعوای تمکین قرار ارجاع امر به کارشناسی را صادر کرد تا کارشناس بررسی کند آیا منزل و اثاثیه موجود مناسب و در شأن زوجین می‌باشد یا خیر این در حالیست که :

  1. به موجب ماده ۱۱۴ قانون مدنی زن باید در منزلی که شوهر تعیین می‌کند سکنی نماید، مگر آنکه تعیین منزل به زن داده شده باشد پس زن باید در مسکنی که شوهر تعیین می‌کند سکونت نماید
  2. اما آیا مجبور است در هر مسکنی که شوهر تعیین کرده است سکنی نماید؟ با هر کیفیتی و هر امکاناتی؟

در یک پرونده به خواسته تمکین دادگاه کارشناس تعیین کرد تا کارشناس اظهار نظر نماید که آیا مسکن تعیین شده از سوی شوهر مناسب شان زن و شوهر می‌باشد؟ اما به نظر می‌رسد این کارشناسی مطابق با مقررات قانونی نباشد چرا که اگر کارشناس نظر بدهد که مسکن تعیینی از سوی زوج با شان و منزلت زن و شوهر تناسب ندارد آیا دادگاه می‌تواند حکم رد دعوای تمکین صادر کند؟

همچنین مشاهده کنید: دادخواست تمکین

دادخواست تمکین | حقوق امروز

دادخواست تمکین

آیا زن حق دارد از سکونت در چنین مسکنی خودداری نماید؟

ممکن است گفته شود:

ماده ۱۱۱۵ به قانون مدنی به زن اجازه داده است اگر بودن زن با شوهر در یک منزل متضمن خوف ضرر بدنی یا مالی یا شرافتی برای زن باشد زن می‌تواند مسکن  علیحده اختیار کند. و در صورت ثبوت منطقه ضرر مزبور محکمه حکم بازگشت به منزل شوهر نخواهد داد.

حال این کارشناس اعلام نماید که مسکنی که شوهر تعیین کرده است مطابق با شان و منزلت زن نمی‌باشد یعنی خوف ضرر شرافتی برای زن محقق می‌شود پس دادگاه می‌تواند مستند به ماده ۱۱۱۵ حکم به بازگشت زن به منزل شوهر را صادر کند صادر نکند.

نقد نظر مربوطه

اما به نظر می‌رسد این نظر قابل نقد است زیرا:
منظور قانونگذار از ضرر شرافتی مذکور در ماده ۱۱۱۵ قانون مدنی، چیزی بیش از عدم تناسب مسکن تعیین شده از سوی شوهر برای سکونت زن است. و بی شک منظور قانونگذار از ضرر شرافتی، یعنی اینکه موقعیت مسکن به گونه‌ای باشد که شرافت زن ملکوک شود. یعنی در معرض خطر تعرض جنسی و یا بدنامی از این حیث قرار گیرد.

زیرا اگر مقنن بر این عقیده بوده که نامتناسب بودن مسکن شوهر به زن اجازه عدم تمکین بدهد لازم بود به تصریح در متن قانون بر آن تصریح می‌نمود ولی قانونگذار با وجود تصریح بر این امر که در ماده 1107 قانونی مدنی تصریح کرده است که اجزای نفقه از جمله مسکن باید با وضعیت زن متناسب باشد، اما به این حال به زن اجازه نداده است که در صورت عدم تناسب نفقه، حق عدم تمکین داشته باشد.

همچنین مشاهده کنید: اظهارنامه تمکین

اظهارنامه تمکین | حقوق امروز

اظهارنامه تمکین

 

کلام پایانی 

ما در مطالب این صفحه در رابطه دعوای تمکین و تناسب مسکن سخن گفتیم و در این باره اطلاعات مفیدی به شما ارائه نمودیم و اینک در انتها اگر در این رابطه نظر یا سوالی دارید می‌توانید از بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *