حقوق خانواده

استرداد هدایای زوجین پس از طلاق

بررسی جامع استرداد هدایای زوجین پس از طلاق پ حقوق امروز
5/5 - (7 امتیاز)

اثر طلاق بر هدایای ازدواج

می‌خواهیم به شکل حقوقی در رابطه با استرداد هدایای زوجین پس از طلاق سخن بگوییم و در این باره اطلاعات مفیدی در اختیار شما همراهان گرامی قرار دهیم. بنابراین به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطالب این صفحه همراه ما باشید.

آیا این هدایا قابل مطالبه هستند؟

هرگاه زوجین از یکدیگر  طلاق بگیرند سرنوشت هدایایی که به مناسبت ازدواج بین آنها رد و بدل شده است چه می‌شود؟ این سوالی است که بسیاری از زوجین در رابطه با آن از ما سوال می‌کند و در این که ماهیت حقوقی هدیه چیست اختلاف نظر وجود دارد ولی شاید بتوان ماهیت آن را هبه دانست.

ماده 1037 قانون مدنی در مورد هدایای دوران نامزدی  مقرر می‌دارد:« هر یک از نامزدها می‌توانند در صورت به هم خوردن وصلت منظور، هدایایی را که به طرف دیگر یا ابوین  او  برای وصلت منظور داده است مطالبه کند؛ اگر عین هدایا موجود نباشد مستحق قیمت هدایایی خواهد بود که عادتا نگاه داشته می‌شود ،مگر این که آن هدایا بدون تقصیر طرف دیگر تلف شده باشد»

حکم مقرر در این ماده ناظر به موردی است که نامزدی به عقد ازدواج منجر نشود. بدیهی است در فرض سئوال که نامزدی به ازدواج انجامیده است، نمی‌توان از حکم مقرر در این ماده استفاده کرد. زیرا اصولاً هدایای اهدایی در دوران نامزدی برای تحقق عقد نکاح بوده است که نکاح هم واقع شده است.

شاید بتوان در توجیه حکم مقرر در این ماده استدلال کرد که هدایای دوران نامزدی ماهیتاً هبه معوض هستند که با تحقق نکاح ،عوض معنوی هبه (هدیه) داده می‌شود لذا با با توجه  به ماده 803 قانون مدنی، هبه معوضی که عوض آن گرفته شده است، قابل رجوع نیست.

تکلیف هدایای زوجین بعد از ازدواج چه می‌شود؟

اما در مورد هدایای دوران بعد از انعقاد عقد ازدواج با اعتقاد به هبه بودن ماهیت حقوقی آن چون هبه بلاعوض است در مواردی می‌توان آن را مسترد کرد. به موجب ماده 803 قانون مدنی در روابط بین زن و شوهر هدیه دهنده بعد از هدیه دادن می‌تواند آن را پس بگیرد مشروط به این که:

  1. مالی که به عنوان هدیه داده شده است هنوز در اختیار هدیه گیرنده باشد.
  2. در هدیه تغییری داده نشده باشد.

کلام پایانی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با استرداد هدایای زوجین پس از طلاق سخن گفتیم و در این باره اطلاعات مفیدی به شما عزیزان ارائه نمودیم و اینک در انتها اگر پرسشی دارید، می‌توانید آن را از بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان حقوقی ما در سریع‌ترین زمان ممکن به سوالات شما پاسخ دهند.

بازگشت به لیست

7 نظر در “استرداد هدایای زوجین پس از طلاق

  1. زهرا مختارزاده گفت:

    مطلب بسیار مفیدی بود
    فقط در استرداد این هدایا در دوران دوستی هم به این صورت هست؟

    1. todaylaw گفت:

      سلام و احترام
      بله هدایای دوران دوستی هم قابل استرداد هست.

  2. نیما گفت:

    مطلب مفید بود ممنون ازتون

    1. todaylaw گفت:

      نیمای عزیز از بازخورد مثبت شما خوشحالیم

  3. زهرا مهدوی گفت:

    سلام تکلیف هدایای دوره نامزدی به چه صورت هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *