حقوق اراضی

دعوای الزام به تنظیم سند رسمی

دعوای الزام به تنظیم سند رسمی | حقوق امروز
به مطلب ما امتیاز دهید

دعوای الزام به تنظیم سند رسمی

افزایش روزافزونِ گستره روابط اجتماعیِ شهروندان، انعقاد عقودی را ایجاب می­‌کند تا نیازهای اقتصادی و گاه عاطفی آنان را برآورده کنند. در این ‌بین، قانون‌گذار با محترم دانستن روابط افراد (ماده 10قانون مدنی) سعی نموده است نقش نظارتی خود را بر برخی از این روابط، عمق ببخشد تا از بروز تأثیرات منفی آنها در نظم اجتماعی جلوگیری نماید.

«با نگاهی به مقررات قانون ثبت و بررسی نتایج اجرای آن، آشکار می­‌شود که اهداف وضع این مقررات، ایجاد نظم حقوقی در روابط مالی و معاملاتی اشخاص در حد امکان و رفع ابهام و دفع منشأ کشمکش و تنگ کردن هرچه بیشتر زمینه بروز دعاوی و مشاجرات و نیز فراهم ساختن شرایط اشراف و کنترل قوای حاکمه نسبت به اموال و معاملات و امکان تصمیم گیری و برنامه‌ریزی‌های ضروری برای اداره کشور بوده است».

در این راستا قانون‌گذار با تصویب قانون ثبت‌اسناد و املاک در سال 1307 و وضع مقرراتی دقیق، سعی در نظام بخشی معاملات املاک نموده است. «در این میان یکی از اهداف الزامی کردن ثبت معاملات مربوط به اموال غیرمنقول، جلوگیری از سوء استفاده مالکین از راه انجام معاملات متعارض نسبت به مال غیرمنقول و دریافت مکرر وجه به عنوان ثمن یا قسمتی از آن، از طرف­‌های متعدد معاملات است».

الزام قانونی ثبت اسنادِ معاملات مربوط به اموال غیرمنقول، موجب پیدایش حقوق و تکالیفی برای متعاملین در خصوص تنظیم سند رسمی انتقال شده است؛ که این حقوق و تکالیف در صورتی‌که به اختلاف بینجامد، طرح دعاوی ایی را در پی خواهند داشت.

 

چگونگی دعوای الزام به تنظیم سند رسمی

لازمه طرح هر دعوای حقوقی از جمله الزام به تنظیم سند رسمی تنظیم  و تقدیم دادخواست است. به‌موجب مواد 46 و 47 قانون ثبت اسناد و املاک، ثبت برخی از عقود که موجب انتقال مالکیت بر عین یا منفعت املاک و اشیا می­‌شود، ضروری است و بر این اساس، مقدمه ضروری طرح و استماع دعوای الزام به تنظیم سند رسمی، اثبات وقوع عقد ناقل مالکیت است.

در نتیجه خواهان دعوایِ الزام به تنظیم سند رسمی در هنگام تنظیم دادخواست و در ستون دلایل و نیز هنگام تعیین خواسته، موظف است برای اثبات وقوع عقدِ ناقل مالکیت، اقامه دلیل نماید. بدیهی است عدم ارائه دلیل برای اثبات وقوع عقد ناقلِ مالکیت، موجب رد دعوا خواهد شد.

 

نحوه تنظیم دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی

اگر ملکی را خریداری کرده‌اید و فروشنده از تنظیم سند رسمی انتقال به نام شما خودداری می‌کند برای این که فروشنده را به تنظیم سند رسمی ملکی که خریداری کرده‌اید مجبور نمایید، باید اقدام به طرح دعوای حقوقی در دادگاه‌های حقوقی محل وقوع ملک نمایید. در تنظیم دادخواست برای تنظیم سند باید به نکات مهمی توجه نمایید از جمله این که:

خواهان: در ستون خواهان باید نام خریدار یا خریداران درج شود. اگر چند نفر به صورت مشارکتی اقدام به خرید ملک کرده‌اند، نام همه آن‌ها باید در قسمت خواهان درج شود. اگر یک یا چند تن از خریداران در قسمت خواهان نام خود را درج نکنند و دادخواست را امضاء ننمایند، دادگاه فقط به نفع خواهان یا خواهان‌ها رای خواهد داد و فقط سند به نام انها تنظیم می‌شود.

خوانده: در این قسمت باید نام فروشنده درج شود. البته باید توجه داشت که در قسمت خوانده باید نام فروشنده‌ایی درج شود که در اداره ثبت نام او به عنوان مالک درج و ثبت شده است. اگر ملک اصطلاحا دست به دست گشته باشد، لازم است هم علیه مالک رسمی و کسی که سند رسمی به نام او تنظیم شده است و هم علیه همه افرادی که با بیعنامه عادی اقدام به خرید و فروش ملک کرده اند طرح دعوا نمود و اسم همه آنها را در قسمت خوانده درج کنید.

خواسته: در قسمت خواسته باید عنوان الزام به تنظیم سند رسمی پلاک ثبتی شماره … مقوم به 21 میلیون ریال انتخاب شود.

<yoastmark class=

در رهن بودن ملک

اگر ملک موضوع دعوا در رهن باشد باید در قسمت خواسته « الزام به فک رهن » هم اضافه شود. و اگر چه ضروری نیست اما بهتر است نام مرتهمن – بانک – را هم در ستون خواسته ذکر کنید.

 

در بازداشت بودن ملک

اگر ملک به دلیل دیگری غیر از رهن بازداشت باشد تا زمانی که از ملک موضوع دعوا رفع بازداشت نشده باشد نمی‌تواند دعوای الزام به تنظیم سند رسمی را طرح نمود.

 

دلایل

در قسمت دلایل دادخواست لازم است به همه دلایلی که اثبات می‌کند شما ملک را خریداری کرده‌اید و می‌توانید دعوای الزام به تنظیم سند را طرح نمایید را بیان کنید.

 

گواهی عدم حضور یا عدم انجام معامله

گواهی عدم حضور بیشتر هنگامی دارای اثر قانونی است و به شما کمک می‌کند که بخواهید با اثبات تخلف طرف دعوا خسارات قراردادی را مطالبه کنید. چون خسارات قراردادی زمانی قابل مطالبه است که شما اثبات کنید به تعهدات قراردادی خودتان عمل کردید اما طرف مقابل از انجام این کار خودداری ورزیده است.

 

کتاب دعوای الزام به تنظیم سند رسمی

اگر قصد دارید به‌طور کامل در رابطه با مبحث دعوای الزام به تنظیم سند رسمی آشنا شوید و درباره‌ی این موضوع اطلاعات بیشتری بدست آورید، به شما پیشنهاد می‌کنیم. کتاب دعوای الزام به تنظیم سند رسمی، نوشته محمد موسوی مقدم را حتما مطالعه کنید.

در این باره اگر می‌خواهید اطلاعاتی در رابطه با این کتاب بدست آورید، می‌توانید با کلیک روی لینک زیر به صفحه مربوط به این کتاب وارد شوید و علاوه‌بر مطالعه توضیحات این کتاب، در صورت نیاز این کتاب را خریداری نمایید.

 

کتاب دعوای الزام به تنظیم سند رسمی

کتاب <yoastmark class=

 

دادخواست دعوای الزام به تنظیم سند رسمی

علاوه‌بر کتاب معرفی شده، مجموعه حقوق امروز، برای شما دادخواست آن را نیز به صورت آماده تهیه کرده‌ تا شما بدون احتیاج به و وکیل بتوانید دادخواست خود را تنظیم کنید. در این باره شما می‌توانید با کلیک روی لینک لینک زیر به صفحه این دادخواست رفته و این دادخواست را دریافت نمایید.

دادخواست دعوای الزام به تنظیم سند رسمی

 

کلام پایانی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با دعوای الزام به تنظیم سند رسمی سخن گفتیم و در این باره اطلاعات مفیدی برای شما گردآوری کردیم و کتابی جامع در این باره نیز به شما معرفی نمودیم و اینک در انتها امیدواریم مطالب این صفحه برای شما همراهان گرامی مفید بوده باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *