حقوق اراضی

تغییر کاربری مجاز

تغییر کاربری | حقوق امروز
4.4/5 - (32 امتیاز)

ما در این صفحه به صورت 0 تا 100 موضوع | تغییر کاربری مجاز | را بررسی کردیم و اطلاعات مفیدی در این باره به شما همراهان گرامی ارائه می‌دهیم.

وکیل موسسه حقوقی ما سالهاست در زمینه تغییر کاربری فعالیت می‌کند و پیش از این قاضی دادگستری نیز بوده و نویسنده دو کتاب در این زمینه می‌باشد. برای ارتباط با شماره‌ی زیر تماس بگیرید.

آنچه در این مطلب مطالعه خواهید کرد:

  1. تغییر کاربری مجاز
  2. کتاب تغییر کاربری
  3. ویلاسازی
  4. موارد مجاز تغییر کاربری (تغییر کاربری مجاز)
  5. کاربری زمین، زراعی و باغی نباشد
  6. تعریف زمین زراعی و باغ
  7. تشخیص اراضی زراعی و باغی
  8. اراضی تحت کشت
  9. باغ مثمر
  10. باغ غیر مثمر و قلمستان
  11. زمین آیش
  12. زمین‌های در حکم اراضی زراعی و باغ‌ها
  13. زمین‌های داخل محدوده شهر و شهرک
  14. روستای دارای طرح هادی
  15. بهینه‌سازی تولیدات کشاورزی
  16. رأی وحدت رویه شماره ۷۳۰ هیات عمومی دیوان عالی کشور
  17. کتاب تحلیل علمی آرای قضایی تغییر کاربری
  18. زمین های مشمول قانون حفظ کاربری
  19. رأی خلاصه جریان پرونده
  20. رأی شعبه دیوان عالی کشور
  21. جمع بندی
  22. سوالات متداول شما

تغییر کاربری مجاز

باتوجه به اینکه قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها مصوب ۱۳۷۴، اصلاحی سال ۱۳۸۵ مقرر داشته‌ است که «به‌منظور حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها و تداوم بهره‌وری آن‌ها از تاریخ تصویب این قانون، تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرک‌ها جز در موارد ضروری ممنوع می‌باشد».

 این ممنوعیت به‌موجب ماده ۳ این قانون که بیان داشته‌است:

«کلیه مالکان یا متصرفان اراضی زراعی و باغ‌ها موضوع این قانون که به‌صورت غیرمجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون موضوع تبصره ۱ ماده ۱ این قانون اقدام به تغییر کاربری نمایند علاوه‌بر قلع‌وقمع بنا به پرداخت جزای نقدی از ۱ تا سه‌ برابر اراضی زراعی و باغ‌ها به قیمت روز با کاربری جدید که مورد نظر متخلف بوده‌ است و در صورت تکرار جرم به حداکثر جزای نقدی و حبس از ۱ ماه تا ۶ ماه محکوم خواهند شد»، جرم‌انگاری شده‌ است.

حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا زمین‌های زراعی و باغی ایی وجود دارد که تغییر کاربری آن‌ها مشمول حکم ممنوعیت موضوع ماده ۱ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها نباشد و مالک بتواند کاربری تمام یا بخشی از آن را تغییر دهد؟

پاسخ به این پرسش مثبت است زیرا برخی از اراضی زراعی و باغی از شمول قانون حفظ کاربری خارج بوده و تغییر کاربری آن‌ها فاقد ممنوعیت بوده و درنتیجه جرم شناخته نمی‌شود. در نتیجه می توان معتقد بود که تغییرکاربری این گونه زمین ها مجاز است.

کتاب تغییر کاربری | حقوق امروز

کتاب تغییر کاربری

خرید کتاب تغییر کاربری

ویلاسازی

 امروز با توجه به اقتصادی نبودن کشاورزی، سوءمدیریت شدید در حوزه اقتصاد کشاورزی، واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی، عدم دسترسی آسان و ایمن به مراکز تفریحی و پارک‌ها و… موجب نهادینه شدن فرهنگ ویلا نشینی شده‌ است.

  بهره‌مندی از امکانات ناشی از ایجاد باغ و باغچه، موجب هجوم به باغات و اراضی زراعی برای احداث ویلا و استفاده از آن می‌شود.  لازمه بهره‌برداری از زمین‌های زراعی و باغ‌ها به‌ عنوان ویلا، تغییر کاربری تمام یا بخشی از آن است اما علی‌رغم اینکه تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها ممنوع و جرم دانسته شده‌ است در مواردی می‌توان بدون اینکه مرتکب جرم تغییرکاربری شد، اقدام به تغییر کاربری زمین زراعی و باغ نمود.

تغییر کاربری مجاز | حقوق امروز

تغییر کاربری مجاز

موارد مجاز تغییر کاربری (تغییر کاربری مجاز)

موارد مجاز تغییر کاربری به‌شرح زیر است:

کاربری زمین، زراعی و باغی نباشد

همان گونه که گفته شد به‌ موجب ماده ۱ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ممنوع و جرم بوده حال اگر زمینی که کاربری آن تغییر داده می‌شود زمین زراعی و باغ نباشد تغییر آن به هر شکل و وسیله‌ای فاقد ممنوعیت و وصف کیفری است.

تعریف زمین زراعی و باغ

در بند ت ماده ۱ آیین‌نامه اجرایی قانون حفظ کاربری در تعریف اراضی زراعی و باغ‌ها آمده‌است اراضی تحت کشت، آیش و باغات شامل آبی و دیم اعم از دایر بایر که سابقه بهره‌برداری داشته باشد و اراضی تحت فعالیت‌های موضوع تبصره ۴ الحاقی که در حکم اراضی زراعی و باغ‌ها محسوب می‌شود.

تشخیص اراضی زراعی و باغی

به‌ موجب تبصره ۲ ماده یک قانون حفظ کاربری، مرجع تشخیص اراضی زراعی و باغ‌ها وزارت جهاد کشاورزی است. با این‌حال هیات دولت به‌موجب مصوبه شماره ۵۹۸۷۹/ت.۳۷۱۱ مورخ ۱۳۸۶/۰۴/۱۹ ضوابط تشخیص اراضی زراعی و باغ‌ها در خارج از محدوده شهرها، شهرک‌ها و طرح هادی روستاها را تصویب نمود، وزیر کشاورزی وقت در تاریخ ۱۳۸۶/۱۱/۰۹ اقدام به ابلاغ آن نموده‌است.

اراضی تحت کشت

اراضی تحت کشت در آیین‌نامه اجرایی قانون حفظ کاربری یکی از مصادیق زمین زراعی دانسته شده‌است در بند الف ماده ۱ ضوابط تشخیص اراضی زراعی و باغ‌ها در خارج از محدوده شهرها، شهرک‌ها و طرح هادی روستاها در مقام تعریف اراضی تحت کشت، آمده‌است که اراضی تحت کشت محصولات زراعی قرار دارد».

باغ مثمر

باغ مثمر به‌موجب بند «ب» ماده یک ضوابط تشخیص اراضی زراعی و باغ‌ها: «محلی است که دارای محدوده‌ای معین و مشخص بوده و در آن محصولات باغی درختان میوه یا مو به وسیله اشخاص غرس و یا پیوند شده باشد و مقداری درخت میوه یا مو در هر هکتار آن از یکصد اصله کمتر نباشد و در مورد درختان خرما و زیتون مقدار در هر هکتار از ۵۰ اصله کمتر نباشد». همچنین حسب تبصره این بند «اراضی تحت کشت چای، باغ محسوب می‌گردد» .

باغ غیر مثمر و قلمستان

باب غیر مثمر و قلمستان به محلی گفته می‌شود که دارای محدوده‌ای معین و مشخص بوده و در آن درختان غیر مثمر به وسیله اشخاص غرس شده و مقدار درخت در هر هکتار از آن از یک هزار اصله کمتر نباشد.

زمین آیش

زمین آیش هم زمین زراعی محسوب می‌شود، زمین آیش محسوب می‌شود که دایر بوده و به‌ صورت متناوب طبق عرف محلی برای دوره معینی بدون کشت بماند.

زمین‌های در حکم اراضی زراعی و باغ‌ها

 در رابطه با تغییر کاربری مجاز زمین‌های در حکم اراضی زراعی و باغ‌ها از نظر مقررات حاکم بر آن‌ها برای تغییر کاربری تفاوتی با زمین‌هایی که اصالتاً و ذاتاً زمین‌های زراعی و باغی محسوب می‌شوند تفاوتی نمی‌کنند.

زمین‌ها در حکم اراضی زراعی و باغی اولین‌ بار در ماده چهاردهم آئین‌نامه اجرایی قانون حفظ کاربری مصوب سال ۱۳۸۶ پیش‌بینی شد در این ماده آمده‌است: «فعالیت‌های موضوع تبصره ۴ الحاقی به ماده ۱ قانون، بهینه کردن تولیدات بخش کشاورزی بوده و در حکم اراضی زراعی و باغ‌ها می‌باشد» .

زمین‌های داخل محدوده شهر و شهرک

قید مهم دیگری که در ماده ۱ قانون حفظ کاربری آمده‌است و توجه به آن برای تعیین زمین‌های مشمول قانون مذکور مهم است، این است که زمین‌های زراعی و باغی درصورتی مشمول قانون حفظ کاربری می‌شوند که خارج از محدوده قانونی شهر ها و شهرک‌ها واقع‌ شده باشند.

بدیهی است اگر زمین داخل محدوده قانونی شهرها و شهرک‌ها واقع‌شده باشد، از شمول قانون حفظ کاربری خارج می‌باشد و تغییر کاربری آن تابع ضوابط شهرسازی شهر مربوطه خواهد بود.

روستای دارای طرح هادی

اگر زمین زراعی و باغی در محدوده قانونی روستایی واقع‌ شده باشد که آن روستا دارای طرح هادی مصوب باشد به‌تصریح تبصره ۵ ماده ۱ قانون حفظ کاربری از شمول قانون حفظ کاربری خارج خواهد بود.

هرچند تغییر کاربری چنین زمینی به‌طور مطلق و بی‌قید و شرط آزاد نیست و لازم است از بنیاد مسکن درخواست تغییر کاربری آن را نمود اما اگر شخص چنین زمینی را تغییر کاربری بدهد چون از شمول قانون حفظ کاربری خارج است عمل وی جرم و قابل‌ تعقیب کیفری نخواهد بود.

بهینه‌سازی تولیدات کشاورزی

اگر زمینی زراعی و باغی باشد، خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرک‌ها واقع باشد، روستای محل وقوع ملک، طرح هادی نداشته باشد اما هدف مالک از تغییر کاربری زمین کشاورزی و باغی احداث گلخانه، دامداری، مرغداری، پرورش ماهی و سایر تولیدات کشاورزی همچون پرورش آبزیان، واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی و صنایع دستی باشد، چون این مورد در راستای بهینه کردن تولیدات کشاورزی است از شمول قانون حفظ کاربری خارج است و مالک می‌تواند با اخذ مجوز از سازمان جهاد کشاورزی و سازمان محیط‌زیست اقدام به تغییر کاربری کند.

 البته توجه به این امر ضروری است که به‌موجب رأی وحدت رویه شماره ۷۳۰ هیأت عمومی دیوان‌عالی کشور این اقدامات حتی اگر بدون اخذ مجوز از سازمان جهاد کشاورزی انجام پذیرد هم به‌عنوان جرم تغییر کاربری قابل تعقیب نخواهد بود.

موارد مجاز تغییر کاربری | حقوق امروز

موارد مجاز تغییر کاربری

رأی وحدت رویه شماره ۷۳۰ هیات عمومی دیوان عالی کشور

رأي وحدت رويه شماره 730 – 28 /3 /1392 هيأت عمومي ديوان عالي كشور
ماده 3 (اصلاحي 1 /8 /1385) قانون حفظ كاربري اراضي زراعي و باغ‌ها مصوّب 31 /3 /1374 كه دادگاه را مكلف كرده ضمن صدور حكم مجازات براي مالكان يا متصرفان اراضي زراعي و باغ‌هاي موضوع اين قانون كه به صورت غيرمجاز و بدون اخذ مجوز از كميسيون موضوع تبصره (1) اصلاحي 1 /8 /1385 ماده (1) قانون اقدام به تغيير كاربري نمايند، حكم بر قلع و قمع بنا نيز صادر نمايد با توجه به اينكه قلع و قمع بنا جزء لاينفك حكم كيفري است، نسبت به جرايم واقع شده پيش از لازم‌الاجرا شدن آن ماده حاكميت نخواهد داشت.

بنابراين رأي شعبه ششم دادگاه تجديد نظر استان همدان كه با اين نظر انطباق دارد به اكثريت آراء صحيح و قانوني تشخيص مي‌شود. اين رأي طبق ماده 270 قانون آيين دادرسي دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب در امور كيفري در موارد مشابه براي شعب ديوان‌عالي كشور و دادگاه‌ها لازم‌الاتباع است.

هيأت عمومي ديوان عالي كشور

کتاب تحلیل علمی آرای قضایی تغییر کاربری

اگر قصد دارید در رابطه با مسئله تغییر کاربری مجاز بیشتر آشنا شوید، به شما پیشنهاد می‌کنیم، کتاب تحلیل علمی آرای قضایی تغییر کاربری نوشته محمد موسوی مقدم وکیل پایه یک دادگستری را بخوانید و به آسانی به کلیه موارد مربوط به تغییر کاربری مسلط شوید.

رفتن به صفحه کتاب تحلیل علمی آرای قضایی تغییر کاربری

خرید انواع کتاب های حقوقی

زمین های مشمول قانون حفظ کاربری

به موجب رای شعبه ۳۵ دیوان عالی کشور، بزه تغییر کاربری اراضی زراعی فقط در اراضی زراعی خارج از شهر و روستا محقق می شود و منصرف از املاک داخل شهر و روستاست.

شماره دادنامه قطعی: 9309970925001410 
تاریخ دادنامه قطعی: 1393/08/18 

گروه رأی: کیفری
آراء منتخب پرونده: شعبه دیوان عالی کشور

رأی خلاصه جریان پرونده

حسب محتویات پرونده مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان از خانم ها الف. و ف. به اتهام شرکت در تغییر کاربری یکصد و هشتاد مترمربع از اراضی زراعی بدون اخذ مجوز به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اصفهان شکایت کرده که پس از صدور کیفرخواست از سوی آن دادسرا علیه متهمین شعبه 105 دادگاه عمومی جزایی اصفهان به موجب دادنامه شماره 1302-04/08/1390 با احراز اتهام انتسابی به صورت غیابی نامبردگان را به استناد ماده سه قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها 1385 بالسویه به پرداخت یکصد و بیست و شش میلیون ریال جزای نقدی معادل یک برابر ارزش زمین پس از تغییر کاربری و هم چنین به قلع و قمع مستحدثات محکوم و این رأی در مرحله واخواهی برابر دادنامه شماره 1645-30/09/90 صادره از آن دادگاه با رد واخواهی تأیید گردیده است. محکوم علیهما نسبت به رأی صادره اعتراض و درخواست تجدیدنظر نمودند که شعبه پانزدهم دادگاه تجدیدنظر استان اصفهان در مقام رسیدگی تجدیدنظر طبق دادنامه شماره 700054-22/01/91 با اعمال ماده 22 قانون مجازات اسلامی با تقلیل مبلغ جزای نقدی به پانزده میلیون ریال (بالسویه به پرداخت مبلغ پانزده میلیون ریال جزای نقدی) دادنامه تجدیدنظرخواسته تأیید و ابرام شده است. آقای … به وکالت از محکوم علیهما قبلاً با تقدیم لایحه ای با استناد به نامه شماره 10/90/12385-15/06/90 شهرداری اصفهان و با این توضیح که تغییر کاربری صورت گرفته با مجوز شهرداری بوده و برای آن ملک پروانه ساخت به شماره 1/7/…./26 صادر گشته و موکلین به خاطر ساخت و سازهای صورت گرفته در منطقه و تغییر عملی کاربری آن اراضی و هم چنین صدور مجوز از ناحیه مؤسسه عمومی و متصدی ساخت و ساز یعنی شهرداری اقدام به ساخت سرپناهی برای خانواده نموده اند و این اراضی توسط جهاد کشاورزی و کمیسیون ماده پنج در دست بررسی بوده به طوری که جلسات مورخ 14/09/89 و 16/12/89 مؤید این مطلب است که خود مدیریت جهاد کشاورزی در حال صدور مجوز تغییر بوده و شهرداری نیز به همین جهت پروانه ساخت صادر نموده است و … درخواست اعاده دادرسی نموده که شعبه چهارم دیوان عالی کشور وفق دادنامه شماره 327-26/06/91 با درخواست اعاده دادرسی وکیل نامبردگان موافقت کرده و پرونده جهت تجدید محاکمه به شعبه 12 دادگاه تجدیدنظر استان اصفهان ارجاع گردیده است. دادگاه مرجوع علیه طی دادنامه شماره 814-07/07/92 ضمن شرح مراتب فوق که در گزارش شعبه چهارم دیوان عالی کشور آمده است با این استدلال که اراضی موضوع گزارش اداره شاکی در زمان وقوع بزه در زمره اراضی زراعی بوده و از طرفی مجوز صادره از ناحیه شهرداری منطقه مربوطه و یا هر واحد دولتی دیگر اقدامات غیرقانونی مالک و یا متصرف را در آن اراضی توجیه نمی نماید درخواست محکوم علیهما را رد و دادنامه معترض عنه را تأیید می نماید. وکلای محکوم علیهما مجدداً با تقدیم لایحه ای اجمالاً بر این که ملک مورد نظر نه تنها در حال حاضر در محدوده شهر واقع است بلکه قبل از طرح شکایت جهاد کشاورزی نیز در محدوده شهر اصفهان بوده که این امر از شهرداری منطقه اصفهان قابل استعلام می باشد و به علاوه در مراسلات مابین شهرداری و جهاد کشاورزی ملحوظ است ، از ریاست محترم دیوان عالی کشور درخواست تجویز اعاده دادرسی نموده که پرونده پس از ثبت در دبیرخانه دیوان عالی کشور جهت رسیدگی به این شعبه ارجاع گردیده است .

رأی شعبه دیوان عالی کشور

با امعان نظر به مفاد لایحه تقدیمی وکلای متقاضیان اعاده دادرسی و ضمایم آن نظر به این که حسب نامه شماره 10/90/12385-15/06/90 شهرداری اصفهان ملک مورد تغییر کاربری موضوع حکم مورد درخواست اعاده دادرسی در محدوده شهرداری منطقه … اصفهان قرار داشته و چون قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها توجهاً به ماده یک و تبصره پنج ماده یک این قانون تنها نسبت به اراضی زراعی و باغ های خارج از محدوده شهرها و روستاها تسری دارد و این قانون منصرف از املاک داخل در محدوده شهرها و روستاها می باشد و با توجه به این که بررسی این امر در کشف حقایق و چه بسا در اثبات بی گناهی مستدعیان اعاده دادرسی (خانم ها الف. و ف.) ممکن التأثیر به نظر می رسد، لذا با استناد به بند 6 ماده 272 و ماده 274 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری ضمن تجویز اعاده دادرسی رسیدگی مجدد به یکی از شعب هم عرض دادگاه صادرکننده رأی قطعی در استان اصفهان ارجاع می گردد.
رئیس شعبه سی وپنجم دیوان عالی کشور ـ عضو معاون
سیدکریمی ـ احمدی

کلام پایانی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با تغییر کاربری مجاز سخن گفتیم و در این باره اطلاعات مفیدی به شما عزیزان ارائه نمودیم. و اینک در انتها امیدواریم مطالب این صفحه برای شما همراهان گرامی مفید بوده باشد.

بخش سوالات متداول شما

تغییر کاربری چه زمین‌هایی ممنوع است؟

4.4/5 - (32 امتیاز)

تغییر کاربری برای اراضی زراعی و باغیِ خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرک‌ها جز در مواردی که قانون اجازه داده است ممنوع می‌باشد.

تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی مجاز است؟

4.4/5 - (32 امتیاز)

در رابطه با این سوال باید بگوییم اصل بر ممنوع بودن تغییر کاریری زمین‌های زراعی و باغ‌های خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرک‌ها است. اما قانونگذار در مواردی اجازه داده است که مالکان، کاربری زمین‌های کشاورزی و باغی خود را تغییر دهند.

آیا اخذ مجوز تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و باغی هزینه دارد؟

4.4/5 - (32 امتیاز)

در صورتی که در موارد ضروری از کمیسیون تبصره 1 ماده 1 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها (کمیسیون تغییر کاربری) درخواست صدور مجوز تغییر کاربری شود. در صورت واجد شرایط بودن، صدور مجوز تغییر کاربری منوط به پرداخت 80 درصد قیمت روز زمین با کاربری جدید به دولت است.

چگونه از پرداخت عوارض تغییر کاربری معاف شویم؟

4.4/5 - (32 امتیاز)

در صورت درخواست مجوز تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی، مالک مکلف به پرداخت عوارض تغییر کاربری به میزان 80 درصد قیمت روز اراضی است. اما به موجب قانون در مواردی مالک از پرداخت عوارض تغییر کاربری معاف شده است. در این باره می‌توانید با ما تماس بگیرید و از ما مشاوره بگیرید.

بازگشت به لیست

45 نظر در “تغییر کاربری مجاز

  1. حسنی گفت:

    من یک زمین 250 متری در ابسرد دارم که اجازه ساخت نمیدهند
    حال اینکه زمین مذکور از محدوده جهاد خارج و درمحدوده شهرداری میباشد ولی بازهم اجازه ساخت نمیدهند.
    چکار باید کرد

    1. mehrdad naderi گفت:

      سلام اگرچه از علت عدم صدور پروانه ساخت چیزی بیان نکرده اید، و این که مستند به چه دلیلی مدعی هستید که داخل در محدوده شهرداری قرار دارد ؟ اما در صورتی که زمین شما داخل محدوده قانونی شهر باشد می توان با طرح دعوای مناسب شهرداری را ملزم به صدور پروانه ساخت نمود. اما اگر داخل حریم شهر باشد شهرداری تحت شرابطی می تواند اجازه ساخت صادر نکند. بین حریم شهر و محدوده شهر تفاوت وجود دارد.

      1. جاسم گفت:

        سلام خسته باشید.
        من یه زمین دارم که سندتک برگی داره الان رفتم شهرداری برای مجوزساخت گفتن بهتون نمیدیم برای این که کاربریش فضای سبزکودکان هست. زمین هم زمانی سندشده که شهرمن شهرداری هم نداشته.
        الان چکارکنیم.

        1. todaylaw گفت:

          سلام اول باید ببینید چه تاریخی کاربری فضای سبز برای ملک شما تعییین شده است.؟
          دوم: آیا کاربری ایجاد شده است؟ یعنی در ملک شما پارک درست کردند؟
          ببعد از تعیین این موارد با ما تماس بگیرید

  2. کیان گفت:

    درود وقت بخیر ببخشید یک زمین کشاورزی 70000 متری(7 هکتار) با فاصله حدود سه کیلومتری از بافت روستایی دارم قصد دارم برای مجموعه دامپروی و گلخانه و پرورش ماهی اقدام کنم برای جوازها و تغییر کاربری…
    سوالم این هست امکان دارد 2500 مترمربع از این هفت هکتار را از کشاورزی به ملکی تغییر کاربری بدم جهت ساخت ویلا برای سکونت خودم؟
    و اگر همچین چیزی امکانش هست اول باید اقدام کنم برای تغییر کاربری این 2500 متر به ملکی یا اول باید اقدام کنم برای تغییر کاربری ۶۷۵٠٠ متر به دامپروی و گلخانه
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. mehrdad naderi گفت:

      سلام برای ویلا با جمع بودن شرایط حداکثر تا 500 متر مجوز داده می شود اما برای شما بهتر است اقدام به اخذ مجوز دامیروری و … بکنید در دل اون ساختمان اداری و … بسازید و ازش به عنوان ویلا استفاده کنید.

  3. سلمان فارسی گفت:

    سلام بنده یک زمین 2000 متری در کرج دارم قصد تغییر کاربری دارم باید چه کاری انجام بدهم؟ ساکن کرج هستم مراجعه حضوری دارین؟

    1. mehrdad naderi گفت:

      سلام بله . کرج نبش چهارراه نبوت جنب بانک ملت . ساختمان هیراد واحد 201 روزهای شنبه و دوشنبه ساعت 14 تا 18 لطفا برای هماهنگی قبلا از ساعت 9 تا 18 با شماره 32558951 و 2 تماس بگیرید.

      1. محسن گفت:

        سلام وقت بخیر دریکی از شهرهای خراسان زمینی دارم حدود ۸۰۰ متر در طرح هادی با کاربری صنایع وکارگاهی خریداری نموده ام حال در طرح تفضیلی این زمین زراعی تعریف شده قابل ذکر که در منطقه شهری واقع است و اطراف این ملک مسکونی می باشد واز زمین آب وبرق وگاز بدون اجازه بنده عبور داده اند ودر بخشی از این زمین کوچه تعریف شده وهمچنین دور برگردان افتاده حالا از شهرداری تقاضای اصلاح کاربری وتغییر کاربری را دارم شهرداری در جواب می گوید که ابتدا توافق کن یعنی پنجاه درصد را بده بعد تغییر کاربری انجام دهم ضمنا طرح تفضیلی سال ۱ ۹ ابلاغ شده است وهمچنین اطراف این ملک مسکونی می باشد کاربری صنعتی نمی دهد حالا من به مسکونی راضی هستم ولی جواب نمی دهد ممنون میشم راهنمائی کنید

        1. todaylaw گفت:

          سلام
          شهرداری قانونا حق ندارد بابت تغییرکاربری پولی دریافت کند اما در وضعیت فعلی شما توافق بکن امتیازاتت را بگیر بعدا ما می توانیم هرچه به شهرداری بابت تغییرکاربری دادی را پس بگیریم فقط دقت کن در توافقنامه با شهرداری چیز دیگری مثل تفکیک و .. اضافه نکنن و فقط تغییرکاربری باشد. اگر هم قرار است توافق دیگری بکنی اصرار کن صورتجلسه جداگانه تنظیم شود

  4. امیر گفت:

    سلام . ۴۰۰ متر زمین در چمستان دارم که در سند تک برگ کاربری آن زراعی- باغ درج است چگونه می توانم در آن ویلا بسازم؟

    1. todaylaw گفت:

      سلام. بسته این که زمین شما مشاع یا مفروز، داخل یا خارج بافت روستا باشد و اگر داخل بافت روستا است روستا دارای طرح هادی است یا خیر؟ شرایط متفاوت است. در این زمینه اگه نیازمند مشاوره هستید با ما تماس بگیرید.

  5. Arch گفت:

    زمین کشاورزی ۶۰۰ متر مربع که چندین سال بدون هیچ کاشت و برداشت ،به صورت خشک می باشد ،میشود تقاضای سند باغی داد ؟؟ فاصله زمین تا یافت مسکونی روستا ۳۰۰ متر می باشد .و در کنار این زمین ،زمین فوتبال محلی قرار دارد .ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. todaylaw گفت:

      سلام . باغ دارای تعریف و شرایط خاص خودش است .صرف نبود کاشت موجب باغ بودن زمین نمی شود. بلکه باید دارای درخت یا محصولات باغی باشد. می توانید در ابتدا با کاشت چند درخت زمین زراعی را به باغ تبدیل کنید و سپس موارد دیگری نیز لحاظ کنید. اگر در این باره می‌خواهید به صورت کامل راهکار بگیرید و با ما مشاوره داشته باشید با شماره تماس 02632558956 با ما در ارتباط باشید.

  6. رضا کریمی گفت:

    با سلام و درود
    بنده در سال 1391 در زمین زراعی به مساحت 90 متر که زمینی بکر بود بدون پروانه و مجوز اقدام به ساخت زیر بنا به مساحت 67 متر نموده ام و در سال 1402 با رای دادگاه توانستم برای آن عوارض پرداخت کنم و پایان کار بگیرم . من اگه بخواهم طبقه دوم برای آن درست کنم آیا نیاز به دریافت مجوز تغییر کاربری از جهاد کشاورزی هست یا اینکه با شهرداری طرف حساب هستم و باید هزینه پروانه رو بدم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    1. todaylaw گفت:

      سلام با احداث بنا کاربری زمین شما عملا از حالت زراعی خارج شده است لذا مشکلی برای احداث بنا در طبقه بالا ندارید.

  7. سعید گفت:

    با سلام
    بنده زمین به مساحت ۸۰۰ متر واقع در چالوس دارم
    بصورت مشاع از سند منگوله دار ۲۴ هزار متری
    ۳۰۰ متر تا بافت فاصله دارد و روبروی زمین هم بصورت غیر مجاز ساخته شده
    داخل سند منگوله دار کاربری ذکر نشده اما توی استعلام جهاد کشاورزی کاربری را زراعی ذکر کرده

    خواستم بدونم قانونی که میگه تا ۵۰۰ متر میتونم بسازم شامل زمین ۸۰۰ متری بنده می‌شود که سند مشاعی دارم؟
    اگر نمیشه چه راهکاری دارد؟
    با تشکر.

    1. todaylaw گفت:

      سلام
      برای استفاده از امتیاز قانونی تا 500 متر زمین شما فاقد شرایط قانونی است.
      راهکارهای عملی برای تغییرکاربری وجود دارد که تشریح آن مستلزم جلسه حضوری است.

  8. ساریه محمدی پور گفت:

    سلام و درود بر شما علت مطرح نشدن تغییر کاربری در استان گیلان چیست بیشتر از دوستای هست کمیسیون تغییر کاربری تشکیل نمی‌شود لطفاً اگر اطلاع دارید راهنمایی بفرمایید

    1. todaylaw گفت:

      سلام بی اطلاعیم

  9. ساسان گفت:

    سلام
    بنده زمین کشاورزی دارم در کرج مساحت ۲۴۰۰ متر
    اطراف من همه ساختن
    منم میتونم مجوز تغیر کاربری تا ۵۰۰ متر بگیرم؟

    1. todaylaw گفت:

      سلام برای این مورد با شماره 02632558956 تماس بگیرید.

  10. سامان گفت:

    سلام
    بنده زمین باغی دارم به مساحت 2400 متر در کرج قانونی که 500 متر تغییر کاربری میدن شامل زمین منم میشه?
    باغ چهار دیواری

    1. todaylaw گفت:

      سلام اگر سند مالکیت رسمی داشته باشید با وجود سایر شرایط بله

  11. احمد گفت:

    سلام وقت بخیر
    زمینی به مساحت 2200متر در روستا نور که نیمی در بافت طرح هادی ونیمی در خارج از بافت می باشد وزمین باغی و زراعی می باشد می خواستم به شش واحد ویلا سازی کنم آیا می توانم این کار را انجام بدم هزینه تغییر کاربری آن تقریبا چقدر است اگر شما بخواهید زحمت انجام کارها را انجام بدید هزینه دستمزد تا گرفتن جواز چقدر است ممنون میشم پاسخ دهید

    1. todaylaw گفت:

      سلام
      آن قسمتی که در داخل بافت قرار دارد چه کاربری ایی برایش تعیین شده است ؟ همچنین برای این موضوع با شماره 02632558956 از ساعت 9 الی 18 تماس بگیرید.

      1. todaylaw گفت:

        و این که آیا روستا دارای طرح هادی است؟

  12. افشان گفت:

    سلام،مادرم زمینی به متراژ ۶۰۰۰ متر درشهرسیاهکل دارد اما فقط زمین مادرم رو از طرح خارج کردن وزمینهای اطراف همه درطرح هستندسالهاست درگیر این مسئله هستیم و وکیل گرفتیم طرح شکایتمان تا دیوان عدالت اداری کشور رفته اما ناامیدیم انها شهرسازی رو مسعول میدونن اما محکومش نمیکنن نمیدونیم چرا؟حتی امیدوارهم نیستیم برای طرح دوباره که بدن زمین رو وارد طرح کنن

    1. todaylaw گفت:

      آن قسمتی که در داخل بافت قرار دارد چه کاربری ایی برایش تعیین شده است ؟ همچنین برای این موضوع با شماره 02632558956 از ساعت 9 الی 18 تماس بگیرید.

  13. صفایی گفت:

    سلام،مادرم زمینی به متراژ ۶۰۰۰ متر درشهرسیاهکل دارد اما فقط زمین مادرم رو از طرح خارج کردن وزمینهای اطراف همه درطرح هستندسالهاست درگیر این مسئله هستیم و وکیل گرفتیم طرح شکایتمان تا دیوان عدالت اداری کشور رفته اما ناامیدیم انها شهرسازی رو مسعول میدونن اما محکومش نمیکنن نمیدونیم چرا؟حتی امیدوارهم نیستیم برای طرح دوباره که بدن زمین رو وارد طرح کنن,ممنون میشم راهنمایی بفرمایید🙏

    1. todaylaw گفت:

      سلام اصولا داخل طرح قرار گرفتن زمین به تشخیص مشاور طرح است اما با این حال
      رای دیوان عدالت اداری را برای مان ارسال کنید اگر راهی برای کمک باشد اطلاع خواهیم داد
      اینجا یا با تلکرام و ایتا 09217211351

  14. امیرحسین اردلان گفت:

    سلام
    ۴ هکتار باغ واقع در ساوجبلاغ خارج از بافت روستا قرار داره، باغ محصور با دیوار قدیمی هست و حدود چند هزار متر بنای قدیمی قبل از ۱۳۷۴ داخلش در یک گوشه باغ احداث شده. ایا امکان تغییر کاربری باغ به شهرک ویلایی بصورت قانونی وجود داره و اگه امکانش هست چقدر زمان میبره. تشکر

    1. todaylaw گفت:

      سلام فقط نسبت به مساحتی که قبلا تغییرکاربری داده شده است می توان و لی نسبت به سایر مساحت به طرق دیگر می توانید اقدام کنید. برای مشاوره بیشتر با شماره تماس 02632558956 تماس بگیرید.

  15. صالحی گفت:

    سلام
    من در روستای از صومعه سرا زمینی۳۳۰ متری دارم که از قطعه۱۰۰۰ متری تفکیک شده و نقشه و قولنامه جدا داره.برای تغییر کاربری جلوگیری کردن.یکبار تغییر کاربری از باغ به تاسیسات روستایی گرفته مالک قبلی.الان میخوام برای مسکونی اقدام کنم راهی هست؟چون روستایی ها میگن فعلا به کسی جواز نمیدن و جلوگیری شده از ساخت وساز . دهداری میگه حتی نباید دیوار بکشی.نظر شما چیه؟چه اقدامی میشه کرد

    1. todaylaw گفت:

      سلام
      اصل بر ممنوعیت تغییرکاربری اراضی زراعی و باغها است
      اما
      آیا زمین شما داخل بافت روستا است؟
      آیا روستا دارای طرح هادی است؟
      اگر طرح هادی دارد کاربری اش چی تعیین شده است؟
      اگر قبلا کاربری آن تغییر داده شده است زمین در حکم زمین زراعی و باغی است و اگر تاسیسات روستایی ایجاد شده یا نشده باشد همچنان زمین زراعی محسوب می شود.
      اگر باغ باشد می توانید بدون مجوز اقدام به دیوارکشی نمایید.

      1. علی میرزای گفت:

        سلام قطعه زمینی دارم به مساحت ۱۶۵متر که درسال ۱۳۸۲خریداری نمودم وداخل کوچه همه ساخت وساز شده زمین بنده هم بین دو بنا واقع شده یعنی همه ساخت وساز هست شش ماه ب۶د ازخرید به شهرداری مراجعه کردم جهت دریافت پروانه که متوجه شدم زمین مذکور داخل طرح کشاورزی میباشد تا به امروز هیچ پاسخ مثبتی نه از شهرداری نه جهاد کشاورزی نمیدهند وفقط میگویند زمین داخل طرح هست ایا میتونم ازطریق دادگاه اقدام کنم یا خیر ممنون از پاسخگویی

        1. todaylaw گفت:

          سلام برای این مورد با شماره 02632558956 تماس بگیرید.

  16. حسین گفت:

    درود.من در محدوده طرح هادی در روستا سه سال پیش بنا احداث کردم .در تا دور زمین کاربری مسکونی می باشد فقط زمین من که هزار متر می باشد کاربری باغی است.
    الان به مشکل دریافت امتیازات آب و برق برخورد کردم .لطفاً راهنمایی کنید.

    1. todaylaw گفت:

      سلام
      چون شما بدون مجوز اقدام به احداث بنا کرده اید. اما چون روستا دارای طرح هادی است برای اخذ مجوز باید به بنیاد مسکن مراجعه می کردید. با این حال اگر موضوع برای شما مهم است:
      1-با مراجعه به بنیاد مسکن درخواست طرح موضوع در کمیسیون ماده 99 بکنید. شاید با طرح در کمیسیون و صدور گواهی عدم خلاف انشعابات به شما واگذار شود. البته در این صورت خطر صدور حکم تخریب بنا یا پرداخت جریمه هم وجود دارد.
      2-از بنیاد مسکن در خواست تغییرکاربری بکنید اگر چه قبل از اقدام به ساخت بنا باید اقدام می کردید ولی شاید با اخذ عوارض مجوز تغییرکاربری به شما داده شود.

  17. افشار گفت:

    سلام
    بنده دو قطعه زمین باغی (فاقد درخت) قولنامه ای به متراژ های ۴۹۰ و ۶۰۰ متر در یکی از روستاهای شفت دارم که هر دو در طرح هادی روستا می باشند. می خواستم ببینم برای تغییر کاربری به مسکونی آیا ابتدا بایستی سند باغی زمین رو اخذ کنم و بعد تقاضای تغییر کاربری بدهم یا بلعکس؟

    1. todaylaw گفت:

      سلام چون زمین داخل بافت روستای دارای هادی است می توانید برای تغییرکاربری به بنیاد مسکن محل مراجعه کنید

  18. حاج علی گفت:

    سلام
    چجوری میشه فهمید زمین توی محدوده شهری هست یا خارج از محدوده؟
    من یه زمین دارم 1060متر بر کمربندی شهر گلپایگان که روبه روش همه ساخته شده و مسکونی تجاری هست و دو سه قطعه پایین تر هم با فاصله 50الی 60متر یکی گاراژ 4دیواری ساخته شده که البته دو سه سال پرونده داشت تا موضوع حل شد و در واقع به گفته خودش این گاراژ روی مرز محدوده شهر قرار گرفته و میگه ملک من میشه خارج از محدوده میشه راهنمایی بفرمایید.
    سپاسگزارم

    1. todaylaw گفت:

      سلام
      با استعلام از شهرداری یا مسکن و شهرسازی می توانید متوجه موقعیت ملک خود شوید

  19. مهرداد شیبانی گفت:

    سلام یک زمین به متراژ 234 دارم که در یکی از روستای هشتگرد است و در طرح هادی می باشد لذا از این مقدار 100 در طرح مسکونی بوده و 134 متر آن در طرح اداری است بنیاد مسکن با تغییر کاربری 134 متر به مسکونی در کمسیون موافقت کرده حال دهیاری اعلام نموده که جهت صدور جواز ساخت باید کارشناس دادگستری افزایش آن را اعلام نموده تا بتوان مقدار هزینه جواز محاسبه شود خواستم ببینم که این مقدار افزایش ارزش افزوده ان چه مقدار است

    1. todaylaw گفت:

      سلام ارزش ملک را باید کارشناس تعیین کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *