حقوق خانواده

نفقه دوران عقد

نفقه دوران عقد | حقوق امروز
به مطلب ما امتیاز دهید

در رابطه با نفقه دوران عقد باید بگوییم اصولا در قانون مدنی ایران پس از انعقاد عقد ازدواج، کلیه آثار ناشی از عقد ازدواج ایجاد می‌شود. و زن و شوهر از تمامی حقوق ناشی از ازدواج برخوردار شده و مکلف به انجام تکالیف ناشی از آن هستند. در ماده 1102 قانون مدنی آمده است. همین که نکاح واقع شد، روابط زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین مقابل همدیگر برقرار می‌شود.

نامزدی

در رابطه با نامزدی، منظور قانونگذار با آنچه در عرف برخی مناطق ایران وجود دارد متفاوت است. از نظر قانون مدنی به رابطه زن و مردی که قصد ازدواج باهم را دارند در دوران قبل از انعقاد عقد ازدواج، نامزدی گفته می‌شود. با انعقاد عقد ازدواج، زن و مرد، زن و شوهر خواهند شد و کلیه حقوق و تکالیف ناشی از ازدواج جاری می‌شود.

حال این پرسش پیش می‌آید که آیا زن در زمان پس از انعقاد عقد نکاح و قبل از عروسی و رفتن به خانه شوهر، حق مطالبه نفقه را دارد؟

در استفتائات انجام شده فقهای معاصر نظرات زیر را ارئه نمودند:

مجموعه نظرات

سوال: آیا پرداخت نفقه زوجه‌ای که در ایام عقد بستگی تمکین تام نمی‌کند بر زوج لازم است؟

پاسخ آیت الله العظمی محمد تقی بهجت

اگر با مطالبه زوج تمکین نکند حق نفقه ندارد.

پاسخ آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی

در مدتی که به صورت متعارف در فاصله بین عقد و زفاف زن در خانه پدرش می‌ماند ادای نفقه او بر شوهر واجب نیست و الله العالم.

پاسخ آیت الله العظمی سید علی سیستانی

چنانچه در ضمن عقد نکاح شرط شده باشد ولو از باب شرط ارتکازی به جهت تعارف خارجی که نفقه زوجه در مدت عقد بر عهده شوهر نیست حق نفقه ساقط است همان طور که شرط عدم استمتاع کامل در این مدت ولو به نحو شرط ارتکازی نافذ است و به هر حال در فرض امتناع کامل و بدون عذر از استمتاع حق نفقه او بر شوهر ساقط است.

پاسخ آیت الله العظمى لطف الله صافی گلپایگانی

اگر تمکین نباشد نفقه بر زوج واجب نیست والله العالم.

پاسخ آیت الله العظمى محمد فاضل لنکرانی

اگر زوجه بدون دلیل موجه تمکین نکند حق نفقة او ساقط است، بلی زوجه حق دارد برای دریافت تمام مهریه تمکین نکند که در این صورت ناشزه محسوب نشده و حق نفقه او ساقط نمی شود والله العالم.

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی

نفقه زوجه در این ایام لازم نیست.

آیت الله العظمی سید عبدالکریم موسوی اردبیلی

در فاصله متعارف پس از عقد که هنوز عروسی صورت نگرفته و دختر در خانه پدر خود، جدای از همسر زندگی می‌کند، نفقه واجب نیست مگر این که خود شوهر نخواهد زن را ببرد و بخواهد او در خانه پدر بماند، در این صورت باید نفقه او را بدهد.

آیت الله العظمی حسین نوری همدانی

در فرض مذکور پرداخت نفقه بر زوج واجب نیست.

نفقه دوران عقد | حقوق امروز

نفقه دوران عقد

جمع بندی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با نفقه دوران عقد سخن گفتیم و اطلاعات حقوقیِ مناسبی در این باره به شما عزیزان ارائه دادیم و اینک در انتها امیدواریم، مطالب این صفحه برای شما مفید بوده باشد.

این مطلب بزودی بروزرسانی خواهد شد…

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *