حقوقی

نحوه کاهش سن در شناسنامه

نحوه کاهش سن در شناسنامه | حقوق امروز
به مطلب ما امتیاز دهید

 ” نحوه کاهش سن در شناسنامه “

به موجب قانون ثبت احوال، والدین مکلف هستند ولادت خود را به اداره ثبت احوال اعلام کنند. تا علاوه‌بر ثبت موالید، در سوابق ثبت احوال، اوراق هویتی (شناسنامه و کارت ملی) برای فرزند تازه تولد یافته صادر شود. وقتی فرزندی متولد می‌شود هر یک از والدین می‌توانند با ارائه گواهی بیمارستان یا پزشک معالج، اقدام به ثبت ولادت طفل در اسناد سجلی نمایند.

اگر فرزند در خارج از بیمارستان متولد شده باشد، موضوع باید توسط گواهان معتبر گواهی شود. ضمن اینکه اداره ثبت احوال در این خصوص و در زمانی که بین ازدواج و ولادت طفل فاصله ایجاد شده باشد اقدام به انجام تحقیقات محلی هم می‌کنند.

ما در مطالب این صفحه قصد داریم در رابطه با نحوه کاهش سن در شناسنامه سخن بگوییم و در این باره اطلاعات مفیدی به شما عزیزان ارائه دهیم و اینک به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطالب این صفحه همراه ما باشید.

امکان کاهش سن

وقتی ولادت طفل در دفتر ثبت وقایع و سند سجلی ثبت می‌شود، امکان تغییر اطلاعات آن از جمله تاریخ تولد طفل وجود ندارد مگر اینکه با ارائه دلیل احراز و اثبات شود که در تنظیم سند سجلی و ثبت اطلاعات اشتباهاتی رخ داده است. در نتیجه در حالت عادی امکان کاهش سن وجود ندارد و طرح دعوا به خواسته کاهش سن با حکم بطلان دعوا مواجه خواهد شد.

راهکارهای قانونی کاهش سن (نحوه کاهش سن در شناسنامه)

راهکارهای قانونی کاهش سن این است که مدعی کاهش سن به طریق قانونی و دادگاه پسندی اثبات نماید که:

  1. اداره ثبت احوال در تنظیم تاریخ تولد او در اسناد سجلی دچار اشتباه شده است.
  2. اثبات نماید که شناسنامه‌ای که او از آن استفاده می‌کند متعلق به شخص دیگری است و ولادت او اساسا به اداره ثبت احوال اعلام نشده است و شناسنامه‌ای برای وی صادر نشده است. در این صورت باید اقدام به طرح دعوا علیه اداره ثبت احوالِ محل صدور شناسنامه خود نماید و در دادخواست تقدیمی خود برای دستیابی به کاهش سنِ مندرج در شناسنامه، خواسته‌ها مناسب و قانونی را طرح نماید. و در این صورت اگر دادگاه احراز کند که شناسنامه‌ای که خواهان از آن استفاده می‌کند متعلق به وی نیست و برای خواهان شناسنامه‌ای صادر نشده است حکم بر صدور شناسنامه با تاریخ تولد درست صادر خواهد کرد.

” به غیر از مواردی که اشاره کردیم به هیچ عنوان نمی‌توان  سن مندرج در شناسنامه را کم کرد. “

نحوه کاهش سن در شناسنامه | حقوق امروز

نحوه کاهش سن در شناسنامه

انگیزه طرح دعوا با هدف کاهش سن

دعوای با هدف کاهش سن شناسنامه با انگیزه‌های گوناگون مثل فراهم آوردن امکان تحصیل، ازدواج، اشتغال و… طرح می‌شوند که هدف و انگیزه طرح چنین دعوایی تاثیری در موضوع ندارد.

دادگاه صالح برای رسیدگی به دعوای با هدف کاهش سن

رسیدگی به تمامی دعاوی مربوط به سند سجلی و شناسنامه در صلاحیت دادگاه محل اقامت خواهان است ولو اینکه محل صدور شناسنامه یا محل ولادت واقعی طفل شهری غیر از شهر محل سکونت او باشد.

خوانده دعوا

در دادخواست به خواسته صدور شناسنامه و یا ابطال شناسنامه، باید اداره ثبت احوال محل صدور شناسنامه‌ای که ابطال آن درخواست می‌شود، درج شود. ولو آن شهر محل اقامت خواهان نباشد.

مضرات ابطال شناسنامه

پذیرش هر دعوایی که منجر به ایجاد تغییر در اسناد سجلی شود، موجب تزلزل اعتبار اسناد سجلی شده و نیز می‌تواند در مواردی خاص مورد سوء استفاده اشخاص قرار گیرد.

چه کسی حق درخواست تغییر سن را دارد؟

در رابطه با نحوه کاهش سن در شناسنامه باید بگوییم مسلما فقط شخص صاحب شناسنامه می‌تواند اقدام به درخواست تغییر سن نماید. اینکه در قانون تاکید و تصریح شده است که “صاحب شناسنامه” می‌تواند درخواست تغییر سن کند به این معنا است که تا زمانی که صاحب شناسنامه به سن قانونی نرسیده باشد، ولی قهری او نمی‌تواند درخواست تغییر سن کند.

درخواست تغییر سن | حقوق امروز

درخواست تغییر سن

آیا تغییر سن کمتر از 5 سال ممکن است؟

برخی از متن ماده واحده قانون حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آن‌ها نتیجه‌گیری کردند که اگر صاحب شناسنامه مدعی اختلاف سن بیش از 5 سال باشد، می‌تواند درخواست تغییر سن کند. اما اگر سن ادعایی او  کمتر از 5 سال با سن شناسنامه‌ای‌اش اختلاف داشته باشد، نمی‌توان اقدام به تغییر سن کند. اما این در حالی است که:

ماده واحده حفظ اعتبار اسناد سجلی موید این امضا است که اگر اختلاف سن مورد ادعا بیش از پنج سال باشد، رسیدگی به آن در صلاحیت کمسیون مربوطه است و این مانع از طرح دعوا برای کاهش سن کمتر از پنج سال در دادگاه نمی‌شود. حتی بعضی از قضات عقیده دارند دادگاه‌ها به اعتبار صلاحیت عام خود حتی می‌توانند اقدام به رسیدگی به درخواست‌های کاهش سن بیش از پنج سال هم بنمایند و حکم ملی واحده، این صلاحیت را از دادگاه‌ها سلب نمی‌کند.

دانلود رای وحدت رویه شماره 599 هیات عمومی دیوان عالی کشور – حقوق امروز

اعضای کمیسیون تغییر سن

اعضای کمیسیون تغییر سن عبارتند از:

  1. فرماندار یا بخش دار
  2. رئیس اداره ثبت احوال
  3. پزشک منتخب
  4. مدیر عامل سازمان بهداری استان
  5. رئیس شورای اسلامی شهر یا بخش محل صدور شناسنامه
  6. قاضی دادگستری

ریاست این کمیسیون با قاضی دادگستری است اما در قانون بیان نشده است که صدور رای چگونه خواهد بود و آیا صدور رای تنها توسط قاضی انجام می‌شود یا با اکثریت آراء؟ و در حالی که تعداد اعضا زوج است (شش نفر) در صورت تساوی آراء چه اقداماتی باید انجام پذیرد؟

 

تنظیم دادخواست کاهش سن در شناسنامه

اگر قصد تنظیم دادخواست کاهش سن در شناسنامه را دارید می‌توانید به راحتی و با هزینه‌ای بسیار اندک این دادخواست را از طریق لینک زیر از وبسایت ما تهیه کنید و دیگر نگران تنظیم دادخواست کاهش سن در شناسنامه نباشید.

 “خرید دادخواست کاهش سن در شناسنامه”

جمع بندی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با نحوه کاهش سن در شناسنامه و موارد مربوط به آن سخن گفتیم و در این باره اطلاعات مفیدی به شما همراهان گرامی ارائه نمودیم و اینک در انتها امیدواریم مطالب این صفحه برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *