حقوقی

تفاوت دادخواست و درخواست

تفاوت دادخواست و درخواست | حقوق امروز
1.5/5 - (2 امتیاز)

تفاوت دادخواست و درخواست مسئله‌ای است که ما امروز قصد داریم در رابطه با آن سخن بگوییم و در این باره اطلاعات مفیدی به شما همراهان گرامی ارائه دهیم. پس به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطالب این صفحه همراه حقوق امروز باشید و در صورت داشتن هر گونه سوال، در رابطه با تفاوت دادخواست و درخواست از طریق قسمت نظرات، سوال خود را ما با در میان بگذارید تا ما در سریع‌ترین زمان ممکن به سوال شما پاسخ دهیم و مشکل شما را حل کنیم.

دادخواست چیست؟

دادخواست فرم چاپی مخصوصی است که به موجب آن هر شخصی ادعایی علیه شخص دیگر داشته باشد ادعا و خواسته خود را در آن می‌نویسد و به دادگاه تقدیم می‌کند و در این باره باید گفت لازمه رسیدگی به دعوا در دادگاه، تنظیم و تقدیم دادخواست با رعایت تشریفاتی است که در قانون آمده است.

هیچ دادگاهی نمی­‌تواند به دعوایی رسیدگی کند مگر اینکه شخص یا اشخاص ذینفع یا وکیل یا قائم مقام یا نماینده قانونی آنان رسیدگی به دعوا را برابر قانون درخواست نموده باشند. در نتیجه هر دعوای مدنی در صورتی دادگاه را مکلف به رسیدگی می‌­نماید که مطابق مقررات قانونی طرح شده باشد.

تفاوت دادخواست با درخواست

دادخواست با درخواست تفاوت دارد:

درخواست

صرف نظر از این که برخی امور بدون آن که درخواست شوند، مراجع قضایی رأساً موظف به توجه به آن‌ها و اتخاذ تصمیم در مورد آنها هستند؛ اما عموماً هر امری که مورد نظر مدعی باشد، باید از دادگاه درخواست شود؛ زیرا به موجب ماده 2 قانون آ.د.م «هیچ دادگاهی نمی­‌تواند به دعوایی رسیدگی کند مگر اینکه شخص یا اشخاص ذینفع یا وکیل یا قائم مقام یا نماینده قانونی آن، رسیدگی به دعوا را برابر قانون درخواست نموده باشد».

«درخواست در قانون آیین دادرسی مدنی گاهی در مفهوم عام و گاهی در مفهوم خاص به کار رفته است. در مفهوم عام، درخواست گاهی به معنای خواهش کردن است و برای محقق شدن باید نوشتاری بوده یا شفاهی مطرح شود. درخواست در چنین مفهومی در مواد 124،209،248 قانون آ.د.م به کار رفته است.

در مفهوم خاص، درخواست اقدامی است که دادگاه را به رسیدگی به معنای خاص و صدور رأی مکلف می‌­کند. درخواست در این مفهوم در مواد 108و 310 همین قانون به کاررفته است. در این حالت رأی مورد انتظار درخواست کننده – جز در مورد صدور حکم ابطال رأی داوری- نمی­‌تواند بیش از قرار باشد و درخواست می­‌تواند نوشتاری یا شفاهی باشد.

تفاوت دادخواست و درخواست | حقوق امروز

تفاوت دادخواست و درخواست

در همه مواردی که درخواست به معنای خاص پیش از اقامه دعوا مطرح می­‌شود یا در صلاحیت دادگاهی به جز دادگاه رسیدگی کننده به اصل دعواست، باید جز در موارد استثنایی (از جمله درخواست دادرسی فوری بیرون از دادگاه) نوشتاری و حتی روی برگه­‌های چاپی مخصوص _ یعنی برگ دادخواست – نوشته شود.

ویژگی بارز این گونه درخواست‌­ها و تمایز آن‌ها با درخواست به معنای عام، آن است که معمولا هزینه‌ای به آن تعلق می­‌گیرد.

درخواست به‌­صورت عادی و درکاغذ معمولی ­نوشته شده و به مرجع قضایی صالح تقدیم می‌­شود و تقدیم آن عموماً نیازمند پرداخت هزینه­‌ای نمی­‌باشد همانند درخواست صدور اجراییه برای اجرای حکم و یا درخواست نشر آگهی به علت عدم دسترسی به نشانی خوانده و…. البته برخی از درخواست­‌ها، همچون درخواست صدور قرار تأمين خواسته و تأمين دليل مستلزم پرداخت هزينه دادرسي هستند و­­ ­اگرچه قانون گذار صریحاً از واژه درخواست استفاده کرده است؛ اما بر اساس رویه قضایی معمولاً در فرم دادخواست تحریر و تنظیم می­‌شوند.

علاوه بر تأمین خواسته در موارد زیر نیز نیازی به استفاده از فرم چاپی دادخواست نمی­‌باشد:

  1. درخواست تخلیه به استناد قانون روابط موجر و مستاجر سال 1376؛
  2. درخواست صدور حکم سرپرستی موضوع قانون­ حمایت از کودکان بی­ سرپرست مصوب 1353؛
  3.  درخواست تأمین دلیل؛
  4.  درخواست سازش؛
  5.  درخواست صدور دستور موقت؛
  6.  درخواست ابلاغ رأی داور؛
  7.  درخواست انتخاب داور؛
  8.  درخواست اجرای رأی داور؛
  9.  درخواست ابطال رأی داور؛
  10.  درخواست حکم رشد؛
  11.  درخواست انحصار وراثت؛
  12.  درخواست مهروموم ترکه؛
  13.  درخواست تحریر ترکه؛
  14.  درخواست تصفیه ترکه؛
  15.  درخواست رفع مهروموم ترکه؛
  16.  درخواست توقیف عملیات اجرایی؛
  17.  درخواست اجرای رأی هیات‌های تشخیص یا حل اختلاف اداره کار؛

 

درخواست تعیین کارشناس

 البته همان گونه که گفته شده است در عمل بسیاری از موارد پیش گفته با تنظیم فرم چاپی دادخواست از مراجع قضایی درخواست می­‌شود؛ اما مهم این است که این کار ماهیت حقوقی درخواست را تغییر نمی‌­دهد و در این صورت مرجع قضایی تکلیفی به رعایت تشریفات دادرسی مدنی در برخورد با دادخواست از جمله ابلاغ دادخواست به خوانده را ندارد. مگر در مواردی که قانون گذار ابلاغ به خوانده را الزامی ­نموده باشد.

درخواست تعیین کارشناس | حقوق امروز

درخواست تعیین کارشناس

دادخواست

«دادخواست برگ چاپی مخصوصی است که وزارت دادگستری طراحی و چاپ می‌کند. دادخواست یک ورق قضایی است که از طرف وزارت دادگستری تهیه و در اختیار عموم قرار می‌­گیرد. هرگاه مطالبه‌ی امری مدنی مستلزم طرح دعوا و رسیدگی در دادگاه باشد، باید تقاضا به صورت دادخواست تنظیم و تقدیم دادگاه صالح گردد.

«شروع رسیدگی در دادگاه مستلزم تقدیم دادخواست می­‌باشد بنابراین درخواست سازش نیز مانند سایر درخواست­‌ها است و باید کلیه شرایط مندرج در قانون مذکور در آن محقق شود».

«دادخواست زیربنا و پایه و اساس تشکیل پرونده مدنی است. این سند در صورتی می‌تواند مورد ادعای خواهان را برای قاضی تبیین کند که بدون ابهام و روشن باشد. در صورتی که دادخواست نامنظم و بی برنامه نوشته شود این دادخواست بیش ازآنکه پایه قضاوت قرار گیرد یکی از عوامل و ارکان مهم اطاله دادرسی را تشکیل خواهد داد»

 

جمع بندی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با تفاوت دادخواست و درخواست سخن گفتیم و در این باره اطلاعات مفیدی به شما عزیزان ارائه نمودیم و اینک در انتها امیدواریم مطالب این صفحه برای شما مفید بوده باشد

بازگشت به لیست

2 نظر در “تفاوت دادخواست و درخواست

  1. سعید گفت:

    سلام و روز بخیر
    جهت اعتراض به قرار خاتمه اجرای حکم، بجای درخواست معمولی لایحه دفاعی ارسال کرده‌ام، این کار اشال دارد؟

    1. parsamosavi گفت:

      سلام . نه ایرادی ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *