حقوقی

تغییر شغل ملک تجاری

تغییر شغل ملک تجاری | حقوق امروز
5/5 - (1 امتیاز)

” تغییر شغل ملک تجاری “

به موجب قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال 1356 حتی با انقضای مدت اجاره ملک تجاری، جز در مواردی که در قانون تعیین شده است، موجر نمی‌تواند اقدام به تخلیه ملک تجاری نماید.

تعیین شغل در قرارداد اجاره

اصولا ضرورتی ندارد در قرارداد اجاره ملک تجاری، شغلی که مستاجر مجاز به استفاده از مغازه برای اشتغال به آن است، تعیین شود. اما بنا به جهاتی طرفین توافق می‌کنند که مستاجر از مورد اجاره صرفا برای اشتغال به شغل معینی استفاده نماید. در این صورت تغییر شغل توسط مستاجر منوط به اجازه موجر است. و بدون اجازه موجر مستاجر نمی‌تواند اقدام به تغییر شغل نماید. مگر اینکه شغل جدید عرفا مشابه شغل سابق باشد.

همچنین مشاهده کنید: دادخواست تخلیه ملک تجاری به جهت تغییر شغل

دادخواست تخلیه ملک تجاری به جهت تغییر شغل | فایل (word + Pdf) - حقوق امروز

عدم امکان ادامه اشتغال به شغل ثابت

گاهی با مرور زمان برخی از مشاغل از رونق می‌افتند. و عملا امکان ادامه اشتغال به شغل مندرج در قرارداد وجود ندارد. مشاغلی مثل پالان دوزی، تعمیر برخی لوازم، تاکسی تلفنی و…. دیگر وجود ندارند. لذا اگر مغازه‌ای برای اشتغال به این مشاغل اجاره داده شده باشد، مستاجر نمی‌تواند با این توجیه که دیگر اشتغال به ان شغل دیگر مقدور نمی‌باشد. بدون اجازه موجر اقدام به تغییر شغل کند.

تغییر شغل

شغل مندرج در قرارداد اجاره باید حفظ شود و مستاجر حق تغییر آن را به شغل دیگر ندارد. مگر اینکه شغل جدید عرفا مشابه شغل قبلی باشد. لذت به نظر می‌رسد اگر در قرارداد اجاره مغازه برای اشتغال به شغل حصیربافی اجاره داده شده باشد، علی رغم متروک شدن شغل حصیربافی مستاجر بدون اجازه موجر نمی‌تواند شغل خود را به مشاغل دیگر تغییر دهد.

تغییر شغل باید واقع شود. یعنی شغلی که مستاجر به آن اشتغال داشته از شغلی به شغل دیگر تغییر داده شود. صرف عدم اشتغال به شغل سابق به منزله تغییر شغل نمی‌باشد. لذا اگر مستاجر، شغل قبلی را تعطیل کند اما از مغازه به عنوان پاتوق و برگذاری جلسات شخصی استفاده کند، نمی‌توان گفت که او اقدام به تغییر شغل کرده است.

شغل مشابه 

تغییر شغل مستاجر از شغلی که در قرارداد اجاره درج شده است به شغل مشابه بلامانع است. ولو موجر با این کار موافق نباشد لذا اگر مغازه برای اشتغال به شغل تعمیرات ساعت اجاره داده شده باشد، به نظر می‌رسد عرفا تغییر شغل مذکور به تعمیرات موبایل، تغییر به شغل مشابه تلقی می‌شود. در این باره معیار شناسایی مشاغل مشابه عرف جامعه است.

اجازه تغییر شغل

موجر می‌تواند به صورت مطلق و بدون محدودیت و به عبارتی برای همیشه به مستاجر اجازه دهد تا به هر شغل مجازی در مغازه مورد اجاره اشتغال ورزد و یا اینکه به صورت موردی و برای یک مرتبه اجازه تغییر شغل به او بدهد.

اجازه تغییر شغل | حقوق امروز

اجازه تغییر شغل

باتوجه به اینکه اجازه تغییر شغل یک حق برای موجر است. بدیهی است موجر می‌تواند در ازای اعطای این اجازه به مستاجر هر مبلغی را که طرفین توافق کنند از مستاجر مطالبه نماید. اجازه یا موافقت مالک با تغییر شغل می‌تواند به صورت کنبی باشد یا شفاهی؛ در صورتی که رضایت موجر برای تغییر شغل به صورت شفاهی باشد مستاجر مکلف است اعطای این اجازه را با معرفی شاهد اثبات نماید.

کلام پایانی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با تغییر شغل ملک تجاری سخن گفتیم و در این باره اطلاعات مفیدی به شما عزیزان ارائه نمودیم و اینک در انتها اگر سوال یا ابهامی در این مورد دارید می‌توانید از طریق بخش نظرات سوال خود را از ما بپرسید تا پاسخ آن را دریافت نمایید.

 

تغییر شغل ملک تجاری – حقوق امروز

بازگشت به لیست

یک نظر در “تغییر شغل ملک تجاری

  1. mehrdad naderi گفت:

    سلام در این باره طبق قائده فقهی البینه علی المدعی بار اثباتی بر عهده مدعی یا همان مالک سوم می باشد و با توجه به شفاهی بودن قرارداد اثبات قضیه دور از ذهن به نظر می‌رسد. برای مشاوره با وکیل مجموعه با شماره تماس 02632558956 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *