حقوق خانواده

اگر زن راضی به طلاق نباشد حکم دادگاه چیست؟

اگر زن راضی به طلاق نباشد | حقوق امروز
5/5 - (2 امتیاز)

” اگر زن راضی به طلاق نباشد “

مطالب سایت حقوق امروز بازنویسی نیست و از سایر منابع گردآوری نشده است.

“اگر به مشاوره حقوقی طلاق و یا وکیل طلاق نیاز دارید روی متن مربوطه کلیک کنید”

طلاق به درخواست مرد

به موجب ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی «مرد می‌تواند هر وقت که بخواهد زن خود را طلاق دهد»
متن این ماده در سال ۱۳۸۱ به این شرح اصلاح شد؛ «مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید…» در نتیجه مرد هر وقت اراده کند می‌تواند با مراجعه به دادگاه و طی تشریفات قانونی زن خود را طلاق دهد.

در این باره رضایت یا عدم رضایت زن به طلاق هیچ تاثیری در امکان طلاق دادن زن‌ توسط مرد ندارد.
ضمن این که مرد می‌تواند بدون هیچ دلیلی و تحت هر شرایطی زن خود را طلاق دهد. بدون اینکه زن در انجام وظایف زوجیت مرتکب تقصیری شده باشد.

رضایت زن برای طلاق

اگر شوهر قصد کند که زن خود را طلاق دهد به هیچ دلیل و بهانه‌ایی نیاز ندارد فقط کافی است اراده خود را با مراجعه به دادگاه خانواده عملی کند. در این فرض موافقت یا عدم موافقت زن با طلاق تاثیری در موضوع ندارد.

زن فقط می‌تواند حقوق مالی از قبیل نفقه، مهریه، اجرت المثل ایام زوجیت یا نحله را همراه با حقوق غیر مادی همانند حضانت یا ملاقات با فرزندانش را مطالبه نماید.
نکته‌ای که در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد این است که در صورت صدور گواهی عدم امکان سازش، ثبت طلاق منوط به پرداخت حقوق مالی زن است و اگر حقوق مالی زن پرداخت نشود طلاق ثبت نمی‌شود مگر این که زن با ثبت طلاق بدون گرفتن حقوقش موافقت نماید.

ضرورت مراجعه به دادگاه

مرد برای اینکه بتواند زن خود را طلاق دهد باید به دادگاه مراجعه کند. اگرچه در گذشته مراجعه به دادگاه برای طلاق زن توسط مرد ضروری نبود اما با اصلاحات به عمل آمده در قانون مدنی، انجام طلاق بدون رای دادگاه مقدور نمی باشد.

دادخواست طلاق

هر مردی برای اینکه بتواند زن دائمی خود را طلاق دهد باید به دادگاه خانواده مراجعه و از آن دادگاه درخواست طلاق نماید. برای این منظور یا باید با یک وکیل دادگستری قرارداد وکالت منعقد نماید تا وکیل دادگستری به وکالت از او اقدام به ثبت دادخواست طلاق کند و یا اینکه شوهر شخصا به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند و دادخواست طلاق خود را ثبت نماید.

تنظیم دادخواست طلاق

طرح دعوا و در نتیجه تنظیم دادخواست یک امر فنی و تخصصی است و لازم است توسط افراد متخصص انجام شود.
در تنظیم دادخواست به درخواست مرد لازم است در ستون خواسته «گواهی عدم امکان سازش» نوشته شود چون خواسته صدور حکم طلاق مختص موردی است که زن درخواست طلاق می‌نماید.

پرداخت حقوق مالی زوجه

وقتی مرد می‌خواهد زن خود را طلاق دهد مکلف است که حقوق مالی زوجه را پرداخت نماید. این حقوق حسب مورد می‌تواند شامل موارد زیر باشد؛

  1. مهریه
  2. نفقه
  3. نحله
  4. اجرت المثل ایام زوجیت
  5. جهیزیه
  6. تا نصف دارایی شوهر

توجه به این نکته ضروری است که شرط تنصیف یا شرط نصف دارایی به زن حق می‌دهد تا نصف دارایی شوهر را که در زمان بعد از ازدواج به دست آورده است را تصاحب نماید مشروط بر این که این شرط در ضمن عقد نکاح گنجانده شده باشد و شوهر بدون علت زن خود را طلاق دهد.

جمع بندی

با خواندن مطالب این صفحه مسلما به پاسخ پرسش خود ( اگر زن راضی به طلاق نباشد حکم دادگاه چیست؟) رسیده‌اید. اینک در انتها از شما همراهان عزیز میخواهیم به مطلب ما امتیاز دهید و اگر پرسشی دارید آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

موسسه حقوقی آرمان حقوق امروز – ( این مطلب بزودی به روزرسانی خواهد شد)

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *