حقوقی

اعلام برائت یعنی چه؟

اعلام برائت یعنی چه؟ | حقوق امروز
2/5 - (4 امتیاز)

اعلام برائت

اصل، برائت است در امور کیفری یعنی اینکه اصل بر این است که شما جرمی مرتکب نشده‌اید. مگر اینکه در دادگاه صالح ثابت شود که شما مرتکب جرمی شده‌اید. حال که متوجه شدید برائت یعنی چه در ادامه به صورت مفصل در این باره سخن خواهیم گفت.

دلیل اثبات جرم

وقتی به جرمی در دادسرا یا دادگاه رسیدگی می‌شود، لازم است دو دسته دلیل ارائه شود.

  1. دلیل اثبات وقوع جرم: یعنی باید دلیلی وجود داشته باشد که ثابت کند اساسا یک فعل یا ترک فعل مجرمانه‌ای واقع شده است.
  2. دلیل اثبات ارتکاب جرم توسط متهم: در این باره صرف اینکه اثبات شود جرمی واقع شده است، موجب نمی‌شود که متهم به ارتکاب آن جرم محکوم شود. چرا که ممکن است شخص دیگری غیر از متهم آن عمل مجرمانه را مرتکب شده باشد. لذا لازم است علاوه‌بر دلیل اثبات وقوع جرم، دلیل قانونی ارائه شود یا اثبات شود که این عمل مجرمانه را شخص متهم مرتکب شده است.
اعلام برائت | حقوق امروز

اعلام برائت

قرار منع تعقیب

اگر به جرمی در دادسرا رسیدگی شود، در صورتی که دلیلی برای اثبات وقوع جرم و یا ارتکاب جرم توسط متهم از سوی شاکی ارائه نشود و یا دادسرا به چنین دلیلی دست پیدا نکند قرار منع تعقیب صادر می‌شود. این مورد به این معنی است که یا وقوع جرم احراز نشده و یا ارتکاب جرم توسط متهم. در نتیجه پرونده مختومه می‌شود.

اما اگر پرونده در دادگاه رسیدگی شود چه با قرار جلب به دادرسی و کیفر خواست به دادگاه ارسال شده باشد چه در جرایمی خاص، از ابتدا در دادگاه مطرح شود و دادگاه نتواند احراز کند که جرمی واقع شده است و یا در صورت وقوع جرم آن جرم را متهم مرتکب نشده است. رای بر برائت صادر می‌شود.

جمع بندی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با اعلام برائت سخن گفتیم و در این باره اطلاعات مفیدی در اختیار شما عزیزان قرار دادیم و اینک در انتها امیدواریم مطالب این صفحه برای شما مفید بوده باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *