حقوق خانواده

ثبت ازدواج موقت

ثبت ازدواج موقت | حقوق امروز
به مطلب ما امتیاز دهید

آیا دعوای ثبت ازدواج موقت را می توان بعد از انقضاء مدت طرح کرد؟

برخی از قضات معتقدند که دعوای ثبت ازدواج موقت را بعد از پایان مدت نمی توان ثبت کرد؛

 

” نمونه رای دادگاه ثبت ازدواج موقت “

تاریخ دادنامه قطعی: ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
شماره دادنامه قطعی: ۹۴۰۹۹۸۰۲۱۷۲۰۰۱۹۳
پیام: با انقضاء مدت ازدواج موقت، اقامه دعوای ثبت ازدواج موقت فاقد وجاهت قانونی می‌باشد زیرا ثبت ازدواج موقت سالبه به انتفاء موضوع شده است.

 

همچنین مشاهده کنید: دادخواست الزام به ثبت ازدواج موقت

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دعوی خانم خ. شاهوند بطرفیت آقای رضا ح. بخواسته ثبت واقعه ازدواج موقت نظر به اظهارات خواهان و خوانده و با توجه به مندرجات سند رسمی به شماره ۹۰۹ و با توجه به اینکه نامبردگان از یکدیگر جداشده‌اند و اینکه عقد موقت آنان منتفی گردیده است. و با توجه به اینکه به موجب دادنامه شماره ۴۱۳/۹۲ مورخه 94/4/15 صادره از همین دادگاه و حکم الزام خوانده به ثبت واقعه انقضائ مدت نیز صادر گردیده است.

فلذا ما نحن و فیه از مصادیق سالبه به انتفاء موضوع مورد ثبت واقعه ازدواج موقت با انقضای مدت و جدایی آنان وجاهت قانونی ندارد. و مستند به ماده ۲ قانون آئین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب و در امور مدنی قرار عدم استماع دعوی خواهان را صادر و اعلام می‌دارد. قرار صادره حضوری و ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران است.

رییس شعبه ۲۷۲دادگاه عمومی حقوقی تهران-سیدمحسن یاسینی

<yoastmark class=

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

تجدید نظرخواهی خانم خ. ش. بطرفیت آقای ف. ح. از دادنامه ۴۱۷ مورخه ۹۴/۳/۲۴ شعبه ۲۷۲ دادگاه خانواده تهران که بموجب آن قرار عدم استماع دعوی خواهان به درخواست ثبت واقعه ازدواج بخواسته زوجه اصرار یافته است دادگاه با بررسی اوراق پرونده توجهاً به مفاد لوایح طرفین صادر گردیده وارد نمی‌باشد

زیرا رای بر اساس مقررات و موازین قانونی صادر شده و ایرادی از حیث ماهوی یا شکلی به آن وارد نیست و استدلال محکمه محترم بدوی و نیز مستندات آن صحیح می‌باشد و تجدیدنظر خواه دلیل یا دلایلی که موجبات نقض و یا بی اعتباری دادنامه را فراهم نماید ارائه ننموده است لذا بنا به مراتب دادگاه مستنداً به قسمت اخیر ماده ۳۵۸ قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۷۹/۱/۲۱ ضمن رد اعتراض معترض دادنامه معترض عنه را عیناً تائید می‌نماید.

رای دادگاه بموجب ماده ۳۹۷ قانون فوق الذکر ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل فرجامخواهی در دیوانعالی کشور است.
شعبه ۱۱ دادگاه تجدیدنظر استان تهران – رئیس و مستشار و مستشار
محمود فرهبد – جعفر نجفی رسا- عیسی الوندی

 

حقوق امروز

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *