خدمات حقوقی

اثر رای اعسار از محکوم به

اثر رای اعسار از محکوم به | حقوق امروز
5/5 - (1 امتیاز)

“اثر رای اعسار از محکوم به”

صدور رای اعسار موجب توقف محاسبه خسارت تاخیر تادیه می‌شود.
به موجب رأی وحدت‌ رویه شماره ۸۲۳ ـ ۱۴۰۱/۴/۲۸ هیأت‌ عمومی دیوان ‌عالی ‌کشور در صورت صدور حکم به پذیرش اعسار از محکوم به، محاسبه خسارت تاخیر تادیه متوقف می‌شود. در این رای آمده است:

«با توجه به اینکه در ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹، شرط «تمکن مدیون» به طور مطلق، بیان شده است. و در مقررات خاص راجع به چک حکم مغایری پیش‌بینی نشده و چک از این جهت فاقد خصوصیت است. بنابراین در مواردی که به موجب حکم دادگاه، اعسار محکوم‌علیه، به نحو کلی یا با تعیین مهلت و یا اقساط، ثابت شود. از تاریخ ثبوت اعسار، محاسبه خسارت تأخیر تأدیه وجه چک نیز متوقف می‌شود.

همچنین مشاهده کنید: دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به

بدیهی است در موارد صدور حکم اعسار با تعیین مهلت یا اقساط، به لحاظ احراز تمکن مدیون در حدود مقرر، در صورت تأخیر، از موعد یا مواعد تعیین شده، حسب مورد، به دین یا هر یک از اقساط معوق، خسارت تأخیر تأدیه تعلق می‌گیرد.

بنا به مراتب، رأی شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان یزد که با این نظر انطباق دارد، به اکثریت آراء صحیح و قانونی تشخیص داده می‌شود. این رأی طبق ماده ۴۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی، در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور، دادگاه‌ها و سایر مراجع، اعم از قضایی و غیر آن لازم الاتباع است.»
هیأت‌ عمومی دیوان‌ عالی‌ کشور

معسر کیست؟

به موجب ماده ۶ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی «معسر کسی است که به دلیل نداشتن مالی به‌ جز مستثنیات دین، قادر به تادیه دیون خود نباشد.
تبصره – عدم قابلیت دسترسی به مال در حکم نداشتن مال است. اثبات عدم قابلیت دسترسی به مال برعهده مدیون است»

معسر کیست؟ | حقوق امروز

معسر کیست؟

خسارت تاخیر تادیه

برای این که طلبکار بتواند از بدهکار خسارت تاخیر در تادیه بگیرد. لازم است مدیون توانایی مالی برای پرداخت بدهی را داشته باشد اما از پرداخت بدهی خودداری کند. به عبارتی دیگر توانایی مالی مدیون شرط استقرار خسارت تاخیر تادیه بر ذمه او است.
چرا که به موجب ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی استقرار خسارت تاخیر تادیه بر ذمه مدیون منوط به مطالبه داین و البته توانایی مالی مدیون برای پرداخت دین است. در حالی که با صدور رای اعسار احراز می‌شود که مدیون فاقد توانایی مالی برای پرداخت دین است در نتیجه از زمان صدور رای اعسار محاسبه خسارت تاخیر تادیه متوقف می‌شود.

اثر رای اعسار

صدور رای اعسار از پرداخت محکوم به نه تنها عملیات اجرایی برای وصول محکوم به را تا زمان کشف مال یا اموال جدید از محکوم علیه متوقف می‌کند بلکه موجب توقف محاسبه خسارت تاخیر تادیه میشود و از زمانی که رای اعسار صادر می‌شود مبلغی به عنوان خسارت تاخیر تادیه به محکوم به اضافه نمی‌شود.

جمع بندی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با اثر رای اعسار از محکوم به سخن گفتیم. و در این باره اطلاعات مفیدی به شما عزیزان ارائه نمودیم. و اینک در انتها امیدواریم مطالب این صفحه برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *