حقوق خانواده

اجرت المثل ایام زوجیت

مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت | حقوق امروز
5/5 - (1 امتیاز)

موضوع مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت مسئله‌ی بسیار مهمی است. برای این موضوع یاری یک وکیل طلاق یا خانواده می‌تواند کمک شایانی برای شما باشد. همچنین شما می‌توانید برای این موضوع از خدمات مشاوره حقوقی موسسه ما استفاده کنید. برای این موضوع تنها کافیست از طریق شماره تلفن زیر با ما در ارتباط باشید.

آنچه در این صفحه مطالعه خواهید کرد:

  1. اجرت المثل ایام زوجیت
  2. مستند قانونی اجرت المثل ایام زوجیت
  3. دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت

  4. زوجه در چه شرایطی مستحق دریافت اجرت المثل خواهد بود؟ ( به همراه کلیه شروط )
  5. اصلاح مقررات مربوط به اجرت المثل ایام زوجیت
  6. نحوه مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت
  7. چگونگی تعیین میزان اجرت المثل ایام زوجیت
  8. جمع بندی

اجرت المثل ایام زوجیت

در رابطه با اجرت المثل ایام زوجیت باید بگوییم تکالیف ناشی از زوجیت برای زن و مرد در قانون تعیین شده است. هرگاه زن کاری را به دستور یا درخواست شوهر در منزل و در زمان زندگی مشترک زناشویی انجام دهد میتواند با جمع بودن شرایط زیر برای انجام آن کارها از شوهرش مزد دریافت نماید.

  1. شرایط تحقق اجرت المثل ایام زوجیت
  2. کار یا کارهای انجام شده شرعا و قانونا از تکالیف زوجه نباشد.
  3. درعرف جامعه برای انجام دادن آن کار مزد یا اجرت تعیین شود.
  4. به دستور زوج کارها انجام شده باشد.
  5. قصد زوجه از انجام این کارها دریافت مزد بوده باشد.

مستند قانونی اجرت المثل ایام زوجیت

در رابطه با مستندات قانونی اجرت المثل ایام زوجیت باید بگوییم ابتدا در تبصره ۶ ماده واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب 1371/08/28 مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده بود:« پس از طلاق در صورت درخواست زوجه مبنی بر مطالبه حق الزحمه کارهایی که شرعاً به عهده وی نبوده است، دادگاه بدواً از طریق تصالح نسبت به تامین خواسته زوجه اقدام می‌نماید و در صورت عدم امکان تصالح چنانچه ضمن عقد یا خارج عقد لازم در خصوص امور مالی شرطی شده باشد، طبق آن عمل می‌شود در غیر این صورت هرگاه طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد و نیز تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوءاخلاق و رفتار وی نباشد، به ترتیب زیر عمل می شود:

  1. چنانچه زوجه کارهایی را که شرعاً به عهده وی نبوده، به دستور زوج و با عدم قصد تبرع انجام داده باشد، و برای دادگاه نیز ثابت شود دادگاه اجرت المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می‌نماید.
  2. در غیر بند اول با توجه به سنوات زندگی مشترک، و نوع کارهایی که زوجه در خانه انجام داده و وسع مالی زوج، دادگاه مبلغی را از باب بخشش ( نحله ) برای زوجه تعیین می‌نماید.

دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت

برای دریافت اجرت المثل ایام زوجیت شما باید در نخستین گام برای ارائه دادخواست اجرت المثل ایام زوجیت اقدام کنید. برای این مورد شما تنها کافیست این دادخواست را از فروشگاه ما خریداری کرده و بدون نیاز به وکیل و تنظیم مجدد دادخواست این دادخواست را دریافت و به دادگاه ارائه دهید.

 

زوجه در چه شرایطی مستحق دریافت اجرت المثل خواهد بود؟

در حالت کلی زوجه در حالات زیر مستحق دریافت اجرت المثل خواهد بود:

زوجه طلاق گرفته باشد!

زوجه تنها پس از طلاق، حق مطالبه اجرت المثل را خواهد داشت. در حالی که مفهوم «پس از طلاق» یعنی پس از وقوع طلاق یا به عبارتی پس از جاری شدن صیغه طلاق است. لذا تا زمانی که حکم بر طلاق یا صدور گواهی عدم امکان سازش صادر نمی‌شد و رای صادره قطعی نمی‌شد و به مرحله اجرا در نمی‌آمد، زوجه حق مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت را نداشت.

طلاق به درخواست زوجه نباشد

به موجب قسمت اخیر تبصره استنادی، زوجه زمانی مستحق دریافت اجرت المثل بود که طلاق به درخواست زوجه نباشد بلکه زوج بخواهد زن را با استفاده از حق طلاق موضوع ماده 1133 قانون مدنی که مقرر می‌دارد طلاق حق مرد است و مرد هر زمان که بخواهد می‌تواند با مراجعه به دادگاه زن خود را طلاق دهد، درخواست طلاق کرده باشد.

عدم تخلف زوجه از انجام وظایف زناشویی

لازمه پذیرش دعوای مطالبه اجرت المثل علاوه براثبات وقوع طلاق و درخواست طلاق از سوی زوج این است که در خواست طلاق از سوی زوج به علت تخلف زوجه از وظايف همسري يا سوء اخلاق و یا سوء رفتار وی نباشد.

کارهای انجام شده شرعاً بر عهده زن نباشد

زن برای انجام كارهايی می‌تواند درخواست اجرت المثل کند که کارهایی را كه زن در منزل شوهر انجام داده است باید کارهایی باشد که شرعاً بر عهده وی نبوده باشد.

اثبات انجام کار درمنزل شوهر

زن باید در مقام مدعی بتواند اثبات کند که در منزل زوج کار یا کارهایی را در طول مدت زندگی زناشویی انجام داده است. و گرنه صرف زندگی مشترک به زن حق مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت را نمی‌دهد.

انجام این کارها به دستور زوج بوده است

اگر بدون این که شوهر به زن دستور داده باشد زن به میل خود کارهای مورد نظر را انجام داده باشد، حق مطالبه اجرت المثل برای این کارها را نخواهد داشت.

قصد عدم تبرع داشته است

زن باید ثابت کند که قصد او از انجام کارهای منزل در طول زندگی زناشویی دریافت اجرت بوده است و مجانی این کارها را انجام نداده است.

اصلاح مقررات مربوط به اجرت المثل ایام زوجیت

تبصره 6 ماده واحده اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب 1371/08/28 مجمع تشخیص مصلحت نظام در 1381/05/09 در قالب الحاق یک تبصره به ماده 336 قانون مدنی اصلاح شد. در این تبصره آمده است :« تبصره – چنانچه زوجه کارهایی را که شرعاً به عهده وی نبوده و عرفاً برای آن کارها اجرت المثل باشد و به دستور زوج و با عدم قصد تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود دادگاه اجرت المثل ایام کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می نماید».

اجرت المثل ایام زوجیت | حقوق امروز

اجرت المثل ایام زوجیت

نحوه مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت

به موجب ماده 29 قانون حمایت خانواده مصصوب 1391 :«دادگاه ضمن رأی خود با توجه به شروط ضمن عقد و مندرجات سند ازدواج، تکلیف جهیزیه، مهریه و نفقه زوجه، اطفال و حمل را معین و همچنین اجرت‌المثل ایام زوجیت طرفین مطابق تبصره ماده (336) قانون مدنی تعیین و در مورد چگونگی حضانت و نگهداری اطفال و نحوه پرداخت هزینه‌های حضانت و نگهداری تصمیم مقتضی اتخاذ می‌کند.»

لذا بر این اساس دادگاه در هنگام صدور حکم بر طلاق یا صدور گواهی عدم امکان سازش باید در مورد اجرت المثل ایام زوجیت تصمیم بگیرد اما به نظر می‌رسد این تصمیم گیری منوط به مطالبه از سوی زوجه است چون اجرت المثل ایام زوجیت یک حق مالی است و زوجه باید با تقدیم دادخواست صدور حکم در این مورد را از دادگاه بخواهد همان گونه که صدور حکم در مرود مهریه و جهیزیه منوط به تقدیم دادخواست از سوی زوجه و مطالبه صدور حکم از سوی دادگاه است.

چگونگی تعیین میزان اجرت المثل ایام زوجیت

برای تعیین میزان اجرت المثل ایام زوجیت دادگاه موضوع را به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع می‌دهد و کارشناس با توجه به نوع کارهای انجام شده توسط زن در مدت زوجیت و با در نظر گرفتن اجرت عرفی آن کارها میزان اجرت المثل کارهای ایام زوجیت را تعیین و دادگاه اعلام می‌کند.

بعد از ابلاغ نظریه کارشناسی به طرفین دعوا، هر یک از آنها می‌توانند به میزان آن اعتراض کرده و اظهارنظر هیات کارشناسان رسمی دادگستری را مطالبه نمایند. در صورتی که دادگاه اعتراض را وارد بداند موضوع را به هیات سه نفره کارشناسان دادگستری ارجاع می‌کند.

جمع بندی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با اجرت المثل ایام زوجیت سخن گفتیم و در این باره اطلاعات مفیدی به شما همراهان گرامی ارائه دادیم. اینک در انتها اگر سوالی دارید می‌توانید از قسمت نظرات سوال خود را با ما در میان بگذارید تا کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن به سوالات شما پاسخ دهند.

موسسه حقوقی آرمان حقوق امروز

بازگشت به لیست

یک نظر در “اجرت المثل ایام زوجیت

  1. میترا میناوند گفت:

    مطلب بسیار جامعی بود. ما از خدمات مشاوره حقوقیشون هم استفاده کردیم و بسیار راضی هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *