حقوقی

مطالبه وجه فاکتور فروش کالا

مطالبه وجه فاکتور فروش کالا | حقوق امروز
5/5 - (1 امتیاز)

مطالبه وجه فاکتور فروش کالا مسئله‌ی بسیار مهمی است و نیاز به ارائه دادخواست مطالبه مبلغ فاکتور + قرار تامین خواسته دارد. اگر شما در این باره نیازمند مشاوره هستید می‌توانید با شماره تماس درج شده در زیر تماس بگیرید.

آنچه در این مطلب مطالعه می‌کنید:

  1. مطالبه وجه فاکتور فروش کالا
  2. آیا فاکتور دلیل محسوب می‌شود؟
  3. ضرورت اخذ امضای خریدار در فاکتور
  4. امضای فاکتور توسط خریدار همراه با ادعای پرداخت
  5. دادخواست مطالبه وجه فاکتور فروش کالا
  6. فاکتور بی امضاء
  7.  اگر فاکتور به هر دلیل توسط خریدار امضاء نشد، چه باید کرد؟
  8. بدون فاکتور نه بخرید نه بفروشید!
  9. فاکتورهای چاپی جدید
  10. جمع بندی

در رابطه با مطالبه وجه فاکتور فروش کالا باید بگوییم در عرف معاملات تجاری کوچک فروش کالاها معمولا با تنظیم فاکتور انجام می‌شود و گاهی کالایی که با فاکتور خریداری می‌شود، وجه آن نقدا تسویه نمی‌شود بلکه چند روز فاصله عرف بازار است. گاهی ممکن است به هر دلیلی خریدار از پرداخت مبلغ فاکتور خرید کالا در زمان توافق شده خودداری کند در این صورت فروشنده ناچار است که برای وصول طلب خود اقدام به طرح دعوا نماید.

آیا فاکتور دلیل محسوب می‌شود؟

فاکتور زمانی یک دلیل قطعی و قابل اتکاء محسوب می‌شود که به امضای خریدار هم رسیده باشد. متاسفانه معمولاً در تنظیم فاکتورهای فروش دقت کافی به عمل نمی‌آید و از خریدار امضاء اخذ نمی‌شود. در واقع فاکتوری را که فروشنده تنظیم و صادر می‌کند ادعای فروش و تحویل کالا به خریدار است و تا زمانی که این فاکتور توسط خریدار امضاء نشود نمی‌تواند برای اثبات ادعای فروشنده باشد که این کالا را به خریداری که در متن فاکتور نامش به عنوان خریدار درج شده است، دلیل قطعی و محکمه پسند باشد.

ضرورت اخذ امضای خریدار در فاکتور

وقتی خریدار فاکتور را امضاء می‌کند، یعنی می‌پذیرد که کالاهای موضوع فاکتور به او فروخته و تحویل داده شده است.

امضای فاکتور توسط خریدار همراه با ادعای پرداخت

ممکن است خریداری که فاکتور را امضاء کرده است و این امضاء اثبات می‌کند که او این کالا را خریداری کرده و تحویل گرفته است ادعا کند که پول فاکتور را تسویه کرده است، در این صورت او درمقام مدعی باید اثبات کند که پول فاکتور را پرداخت کرده است.  و اگر دلیل ارایه نکند به پرداخت پول فاکتور محکوم خواهد شد.

دادخواست مطالبه وجه فاکتور فروش کالا

اگر قصد مطالبه وجه فاکتور فروش کالای خود را دارید می‌توانید با ارائه دادخواست مطالبه مبلغ فاکتور + قرار تامین خواسته نسبت به این موضوع اقدام کنید. این دادخواست به صورت آماده توسط وکیل موسسه ما تنظیم شده است و شما برای تنظیم و ارائه این دادخواست نیازی به وکیل نخواهید داشت.

دادخواست مطالبه مبلغ فاکتور + قرار تامین خواسته

فاکتور بی امضاء

گفته شد که فاکتور به تنهایی نمی‌تواند اثبات کند که خریدار کالا را خریداری و تحویل گرفته است مگر این که فاکتوررا امضاء کرده باشد.

 اگر فاکتور به هر دلیل توسط خریدار امضاء نشد، چه باید کرد؟

اگر فاکتور توسط خریدار امضاء نشد به هنگام طرح دعوا باید پیش بینی کرد که خریدار منکر خرید کالا و بدهکار بودن به خواهان شود. در این صورت از ابتدای طرح دعوا باید به این موضوع فکر کرد. و دلیل اثباتی دیگری را همراه با فاکتور یا فاکتورها مورد استناد قرار داد. مهم ترین دلیل برای اثبات این می تواند شهادت شهود باشد.

در این موارد معرفی دو شاهد مرد یا چهار شاهد زن یا یک مرد و دو زن ضروری است. علاوه بر شهود دلایلی مثل اثبات ارسال کالا از طرق قابل اثبات مثل پست یا پیک یا تیپاکس و اسنپ و … هم می‌تواند برای اثبات ادعای فروشنده موثر باشد.

بدون فاکتور نه بخرید نه بفروشید!

هر خرید و فروشی یک قرارداد و یا عقد بیع است. زمانی می‌توانید وقوع عقد، تحویل جنس فروخته شدهُ پرداخت قیمت و … را اثبات کنید که فاکتور داشته باشید. البته فاکتوری که به امضای خریدار و فروشنده برسد. فاکتور یک دلیل اثبات ادعا برای زمانی است که به اختلاف برخورد کنید.

فاکتورهای چاپی جدید

فاکتورها در شرایط  امروز تغییر کرده است. استفاده از صندوق‌های خرید و دستگاه‌های چاپ فاکتور موجب بروز تغییر در شکل ظاهری و شرایط اعتبار بخشی به فاکتورها شده است. صدور فاکتورهای چاپی دارای مشخصات خریدار و فروشنده حتی بدون امضاء هم می تواند جز در موارد خاص مورد استناد قرار بگیرد.

مطالبه وجه فاکتور فروش کالا | حقوق امروز

جمع بندی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با مطالبه وجه فاکتور فروش کالا سخن گفتیم و اینک در انتها اگر در این باره سوالی دارید می‌توانید از بخش نظرات سوال خود را مطرح کنید تا کارشناسان موسسه ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سوال شما پاسخ دهند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *