حقوقی

قتل زن توسط مرد

قتل زن توسط مرد | حقوق امروز
5/5 - (1 امتیاز)

ما در این صفحه به صورت 0 تا 100 موضوع | قتل زن توسط مرد | را بررسی کردیم و اطلاعات مفیدی در این باره به شما همراهان گرامی ارائه می‌دهیم.

اگر در رابطه با موضوع قتل زن توسط مرد به مشاوره حقوقی قتل و امور جنایی نیاز دارید به شماره تماس زیر در ارتباط باشید.

اگر زنی کشته شود و قاتل مرد باشد، آیا قاتل قصاص می شود؟

در رابطه با قتل زن توسط مرد باید بگوییم هرگاه زنی عمدا به قتل برسد و قاتل مرد باشد چون دیه مرد دو برابر دیه زن است لذا علیرغم اینکه قصاص ثابت است و مجازات قتل عمد به طور کلی قصاص است اما حکم قصاص زمانی اجرا خواهد شد که نصف دیه قاتل به او پرداخت شود و گرنه حکم قصاص اجرا نمی‌شود.

تفاضل دیه چیست؟

دیه زن به طور کلی نصف دیه مرد است لذا اگر زنی توسط مردی عمدا کشته شود، قاتل در صورتی قصاص می‌شود که نصف دیه مرد به او پرداخت شود. به موجب ماده ٣٨٢ قانون مجازات اسلامی: هرگاه زن مسلمانی عمدا کشته شود حق قصاص ثابت است لکن اگر قاتل مرد مسلمان باشد ولی دم باید پیش از قصاص نصف دیه کامل را به او بپردازد و اگر قاتل مرد غیر مسلمان باشد بدون پرداخت چیزی قصاص می‌شود در قصاص مرد غیرمسلمان به سبب قتل زن غیرمسلمان پرداخت ماله التفاوت دیه آنها لازم است»

بنابراین زن بودن مقتول موجب تغییر مجازات قصاص نمی‌شود . بلکه اگر قاتل زن باشد بدون مانعی حکم قصاص صادر و اجرا می‌شود. اگر قاتل مرد غیر مسلمان باشد هم تفاوت دیه ندارد و قاتل قصاص می‌شود اما اگر مقتول زن و قاتل مرد مسلمان باشد مجازات قصاص است اما حکم قصاص زمانی اجرا می‌شود که نصف دیه مرد قاتل توسط خانواده زن به او پرداخت شود.

البته شاید از باب پرسشگری این پرسش طرح شود که درست است که دیه زن نصف دیه مرد اما در قتل عمد مجازات فقط قصاص است چرا باید اجرای حکم قصاص منوط به پرداخت ماله التفاوت دیه باشد؟
در پاسخ به این پرسش باید بگوییم اگر جنایتی که بر زن واقع می‌شود مجازاتش فقط دیه باشد مثل ایراد جرح غیر عمدی، در محاسبه دیه باید نصف دیه مورد محاسبه قرار گیرد اما در قتل عمد در هر حال چه مقتول زن باشد چه مرد مجازات قصاص است و نباید طبق اصول کلی مانعی برای اجرای قصاص ایجاد شود.

نمونه رای دادگاه در مورد قتل زن توسط مرد

رای دادگاه در رابطه با قتل زن توسط مرد | حقوق امروز

رای دادگاه در رابطه با قتل زن توسط مرد


رای دادگاه در رابطه با قتل زن توسط مرد | حقوق امروز

رای دادگاه در رابطه با قتل زن توسط مرد

نتیجه پروسه قتل زن توسط مرد

نتیجه این می‌شود که خانواده مقتول در حالی که عزیزشان را از دست داده‌اند برای اجرای مجازات قانونی باید نصف دیه قاتل یعنی معادل ۵٠٠ میلیون تومان به قاتل پول پرداخت کنند تا بتوانند از حق قانونی و شرعی قصاص خود استفاده کنند.

کلام پایانی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با قتل زن توسط مرد سخن گفتیم و نمونه رای دادگاه را نیز در این باره در این صفحه قرارا دادیم و اینک در انتها اگر سوالی دارید می‌توانید از قسمت نظرات پرسش خود را مطرح کنید تا کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سوال شما پاسخ دهند و شما را راهنمایی کنند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *