حقوقی

استرداد لاشه چک

استرداد لاشه چک | حقوق امروز
5/5 - (1 امتیاز)

ما در این صفحه به صورت 0 تا 100 موضوع | استرداد لاشه چک | را بررسی کردیم و اطلاعات مفیدی در این باره به شما همراهان گرامی ارائه می‌دهیم.

اگر در رابطه با موضوع استرداد لاشه چک نیازمند وکیل هستید و یا به مشاوره حقوقی به صورت رایگان در این زمینه نیاز دارید، از طریق شماره تماس زیر با ما در ارتباط باشید.

بین دعوای استرداد لاشه چک و استرداد چک تفاوت وجود دارد. دعوای استرداد چک یک دعوای مالی است که لازمه رسیدگی به آن در دادگاه پرداخت هزینه دادرسی بر اساس مبلغ چک است. چون دعوا راجع به یک حق مالی است و رسیدگی به دعوا و صدور حکم مطابق خواسته خواهان موجب کاهش دارایی خوانده و افزایش دارایی خواهان می‌شود. اما دعوا به خواسته استرداد لاشه چک یک دعوای غیر مالی است و هزینه دادرسی آن بر اساس دعاوی غیر مالی تعیین می‌شود.

چه زمان چک به لاشه چک تبدیل می‌شود؟

زمانی می‌توان دعوا به خواسته استرداد لاشه چک را طرح کرد که قبل از طرح دعوا چک به لاشه تبدیل شده باشد. به عبارتی دیگر به عنوان مثال چک بابت سمن معامله‌ای به دارنده تسلیم شده باشد که آن معامله به موجب رای دادگاه ابطال شده یا با احراز دادگاه فسخ یا اقامه شده باشد. در این صورت چک به لاشه چک تغییر وضعیت می‌دهد و دادگاه دعوای استرداد لاشه چک را به عنوان یک دعوای غیر مالی پذیرفته و مورد رسیدگی قرار می‌دهد.

استرداد لاشه چک | حقوق امروز

استرداد لاشه چک

توجه به این نکته هم ضروری است که چک پس از تبدیل شدن به لاشه چک تاثیری در افزایش دارایی خواهان یا کاهش دارایی خوانده ایجاد نمی‌کند و بدین سبب یک دعوای غیر مالی محسوب می‌شود. لذا باید دانست که حسب مورد چه زمان دعوا به خواسته استرداد لاشه چک یا استرداد چک را طرح نمود.

جمع‌بندی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با استرداد لاشه چک سخن گفتیم و اطلاعات مفیدی به شما همراهان گرامی ارائه دادیم و اینک در انتها اگر سوالی دارید می‌توانید از قسمت نظرات سوال خود را مطرح کرده تا کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شما پاسخ دهند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *