حقوقی

خرید کتاب حقوق شهروندی به تالیف محمد موسوی مقدم / چاپ 1390

خرید کتاب حقوق شهروندی
5/5 - (1 امتیاز)

خرید کتاب حقوق شهروندی : برای خرید این کتاب کلیک کنید .

پیشگفتار :

حقوق شهروندی اصطلاحی است که چندیست در کشور ما به ویژه در متون و مجامع حقوقی از آن سخن به میان می آید . که البته با تصویب قانون حقوق شهروندی و آزادی های مشروع شیوع بیشتری یافته است .

با توجه به اختلاف نظر هایی که در باره مفهوم و مصادیق حقوق شهروندی و خاستگاه آن و ارتباطش با مفاهیمی چون حقوق بشر و حقوق و آزدیهای اساسی وجود دارد .

با توجه به کمبود منابع علمی در این زمینه و نظر به تصویب درس حقوق شهروندی برای دانشجویان رشته ی خدمات قضایی در دانشگاه علمی کاربردی و نظر به ضرورت تدوین متن آموزشی برای استفاده ی دانشجویان این رشته کتاب حاضر بر اساس سر فصل های درس مذکور و بارویکرد بررسی حقوق شهروندی در فرایند دادرسی کیفری تالیف شده است .

امید است که برای دانشجویان ، اساتید و جامع حقوقی مفید باشد .

<< محمد موسوی مقدم وکیل پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه >>

حقوق بشر و شهروند 

مسلما بین حقوق بشر و حقوق شهروندی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد تا حدی که برخی عقیده دارند حقوق شهروندی همان حقوق بشر است . به ویژه آنکه در اعلامیه های حقوق شهروندی فرانسه ، حقوق شهروندی تقریبا همان حقوق بشر دانسته شده است .

مفهوم آزادی های عمومی 

 << خرید کتاب حقوق شهروندی >>

برخی حقوقدانان عقیده دارند موضوع حقوق شهروندی دقیقا همان حقوق و آزادی های عمومی است . لذا نمی توان آن را رشتهدحقوقی و حتی موضوع حقوقی ایی متمایز و متفاوت از آزادای های عمومی محسوب کرد .

<< آزادی های عمومی وجه مشترک و نقطه تلاقی رشته های مختلف حقوقی یک کشور است .

که هریک از آنها برحسب موضوع مسئله آزادی از دید خود مورد بررسی قرار میدهند . راجبع آزادی ها در رشته های مختلف حقوق بحث و گفتگو میشود .

در حقوق داخلی مانند حقوق اساسی ، حقوق اداری ، حقوق کیفری ، حقوق مدنی و حقوق کار ، آزادی های عمومی از نظر محدودیت قدرت فرمانروایان ، حاکمیت قانون و اختیارات اداری و پلیسی دولت ، تامین آزادای های شخص و تضمینات قانونی آن ، نظام مالکیت و عقود و معاملات و کسب و کار مورد بحث است . >>

اما به نظر میرسد علیرغم ارتباط تنگاتنگی که بین حقوق و آزادیهای عمومی وجود دارد و گاه این ارتباط به اشتراک نیز منجر میشود ، باید قائل به تفاوت بین این دو حوزه بود .

<< نظامذ آزادی های عمومی مبتنی بر یک سلسله اصول و قواعدی است که در اکثر کشور های پیشرفته به عنوان ضوابط و معیار های جهانی و بین المللی در زمینه تامین و حمایت حقوق فردی مورد پذیرش قرار گرفته است .

این اصول و ضوابط از دیدگاه زادی ، ارزش والایی را تشکیل میدهد . >>

اما همچنین که خواهد آمد حقوق شهروندی از صبغه بومی و ملی برخور دار است . از این روست که به جای حقوق اساسی و یا حقوق بشر ، نام حقوق شهروندی را بر خود میبنند . که حاکی از وجود ارتباط بین شهروندی و دولت متبوعش است .

برای خرید کتاب حقوق شهروندی همین حالا کلیک کنید .

گفتار دوم _ حقوق بشر 

<< باعث شگفتی است که اعلام کنیم حقوق بشر فاقد تاریخ است . دست کم از هیچ تاریخی که وجه مشترکهمه انسان ها باشد یا تاریخ خاص قسمتی از نوع بشر که مبین یک حرکت تکاملی ، خطی و قابل فهم باشد ، سرچشمه نمیگیرد .

اگر هم تاریخی وجود دارد ، بسیار بهم ریخته و مملو از تکرار ، گسیخت و تعارض است . که بین پیشرفت و پس رفت در نوسان بوده است . >>

به عبارتی دیگر << نه تاریخ پیدایش مطالبات حقوقی معلوم است و نه این تاریخ قابل شناخت است . >>

می توان حدس زد که این پدیده با اولین تاملات سیاسی پدیدار گشته باشد کهبه مشکاترابطه قدرت و شخص ، هرچند مختصر توجه داشته است . قدیمی ترین نشانه ها مبین پاره ای ادعاهای کم فروغ است و نه گرایش های فراگیر در مورد یک سلسله مطالبات متامل و حساب شده .

مشغله ذهنی حمورابی بنیانگذار بابل در سی قرن پیش ، بیشتراین بوده که عدالت را وسیله جلوگیری از اجحاف قوی علیه ضعیف قرار دهد یا اعلامیه کنفوسیوسی مانگ تسو در سیصد سال قبل از میلاد مسیح ، بر این امر تاکید داشت که فرد اهیمت ابدی دارد و شخص حاکم چندان مهم نیست .

بیشتر مباحث حول دستیابی به عدالتی میچرخید که انگیزه ی اصلی جمهوری افلاطون را در همین دوره تشکیل می داد . یا موسی که در برابر فرعون خواهان تعیین سرنوشت مردمان به وسیله خ.دشان بود یا آنتیگن که در برابر کرئون از حق عصیان سخن میگفت و اسپارتاکوس بردگان رابه مقاومت علیه ظلم تشویق میکرد ، همه از موارد نادر اما درخشان گذشته است .

<< در میان ملل باستانی به ویژه یونانیان ، اندیشه حقوق فطری ، نخست توسط فلاسفه و متفکران پایه گذاری شد : زیرا از همان ادوار کهن ، باور این بود که حقوقی وجود دارد برتر و والاتر از قواعد و مقرراتی که فرمانروایان بر حسب نیاز زمان و مکان وضع میکنند .

سر رشته این حقوق برتر ، وابسته به اندیشه حقوق فطری است . حقوق فطری همان گونه که از نام آن پیداست ، محصول طبیعت و همزاد توامان فرد انسانی است و طبع قواعد و الزامات آن سوای قواعد و موازین حقوق و موضوعه است . >>

یونیان مروج این اندیشه بودند که جهان هستی از نظمی پیروی میکند که مبتنی بر عقل است . و این عقل خود ناشی از اراده الهی است . که سهم بشری آن که در نهاد فرد فرد انسان به ودیعت نهتده شده است .

بر این اساس افلاطون عقیده داشت : << عقاید باور دارند که زمین و  آسمان ،خدایان و انسان ها همگی با رشته نامرئی احترام به نظم ، میانه روی و کردار عاقلانه به یک دیگر پیوسته اند و به همین جهت است که نام جهان هستی را نظم اشیاء نهاده اند ، نه بی نظمی و بی قاعدگی . >>

برای خواندن ادامه ی این کتاب از طریق لینک زیر اقدام کنید .

برای خرید کتاب حقوق شهروندی کلیک کنید .

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *