حقوقی

تخلیه پسماند در محیط

تخلیه پسماند در محیط | حقوق امروز
به مطلب ما امتیاز دهید

تخلیه پسماند در محیط

اگر قصد کسب اطلاعات در رابطه با تخلیه پسماند در محیط را دارید. تا انتها با ما در این صفحه همراه باشید. و لینک این مطلب را نیز برای سایر کسانی که می‌دانید قصد کسب اطلاع در این باره دارند ارسال کنید.

همچنین مطالعه کنید: کتاب پسماندها

کتاب پسماندها محمد موسوی مقدم | حقوق امروز

کتاب پسماندها محمد موسوی مقدم

رأی دادگاه بدوی

در خصوص اتهام آقایان م.ر. پ. چ. 2_ ف. چ. دائر بر تخلیه پسماندها در محیط دادگاه با توجه به مفاد کیفرخواست صادره گزارش و نتیجه تحقیقات مامورین نیروی انتظامی و اقرار صریح متهمان در مرحله دادرسی مجرمیت هر دو را محرز دانسته و مستندا به ماده 16 قانون مدیریت پسماندها هر یک از مشارالیه ما را به پرداخت ده میلیون ریال جزای نقدی به نفع صندوق دولت محکوم و اعلام می‌دارد. رای صادره حضوری بوده و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در محاکم محترم تجدیدنظر استان می‌باشد.
علی فرامرزی ـ رئیس شعبه 1048 دادگاه عمومی کیفری 2 تهران
رأی دادگاه تجدیدنظر استان

تجدیدنظرخواهی آقایان م.ر. پ. چ. و ف. چ. از دادنامه شماره 952 مورخ 1394/10/23 شعبه محترم 1048 دادگاه کیفری دو تهران که بر پایه آن آنان به اتهام تخلیه پسماندها در محیط به پرداخت جزای نقدی هر یک به مبلغ ده میلیون ریال محکومیت یافته‌اند.

پس از بررسی مجدد آن و ملاحظه مستندات ابرازی وارد و موجه نیست زیرا اقاریر اولیه مرتکبین و هم گزارش اولیه مرجع انتظامی حکایت از اقدام مجرمانه معترضین محترم داشته که کیفر کنونی نیز نتیجه آن رفتار است. لذا با توجه به خطرات ناشی از اقدام موضوع گزارش و مندرج در کیفرخواست دادسرا و جنبه تنبیهی مجازات مورد حکم و به منظور بیم تجری تجدیدنظرخواهان و دیگران مآلاً ایراد و خدشه‌ای بر ارکان و مبانی دادنامه بدوی متصور نبوده و بر این اساس به استناد بند الف از ماده 455 قانون آیین دادرسی کیفری دادگاه رأی مذکور را عیناً تأیید و استوار می‌نماید. این رأی قطعی است
رئیس و مستشار شعبه 49 دادگاه تجدیدنظر استان تهران
علیرضا صداقتی – سید صادق نبوی لاریمی

تخلیه پسماند در محیط | حقوق امروز

تخلیه پسماند در محیط

نقد و تحلیل

‌وقتی قانونگذار در قانونگذاری هم تخصص نداشته باشد و هم از متخصصین استفاده نکند نتیجه‌اش صدور آرایی از این دست است. در جرایم مداخله در پسماندها حتی در موارد اندک استناد به قانون مدیریت پسماند، دادگاه‌ها به ویژه در مورد جمع آوری و تخلیه پسماندها در محل‌های تعیین شده تصمیمی نمی‌گیرند.
همین پرونده را در نظر بگیرید. متهم اقدام به تخلیه پسماند در محیط کرده است و دادگاه بدوی او را فقط به پرداخت ده میلیون ریال جریمه نقدی محکوم کرده است بدون این که در مورد جمع آوری پسماندهای تخلیه شده در محیط تصمیمی بگیرد و چه بسا هزینه جمع آوری و دفع پسماندهای تخلیه شده بسیار بیشتر از جریمه یک میلیون تومانی باشد.
جالب این است که قانونگذار حکیم در وضع قانون مدیریت پسماندها در مواد ١٣ و ١۶ در مقام جرم انگاری مداخله مجرمانه در پسماندها، هیچ به جمع آوری و دفع پسماندهای موضوع جرم نیندیشیده است.
و به ناگاه در ماده ١٨ با به کارگیری ادبیاتی نامناسب سعی در جبران خطای ارتکابی کرده است که همانگونه که در رای بالا دیده ایم، این تلاش بی ثمر بوده است چون دادگاه حتی در رسیدگی به اتهام تخلیه پسماند در محیط هم به مفاد ماده ١٨ استناد نکرده است و متهم را به جمع آوری و دفع پسماندهای تخلیه شده محکوم نکرده است.
درماده 18 قانون مدیریت پسماندها آمده است:«در شرایطی که آلودگی، خطر فوری برای محیط و انسان دارد، با اخطار‌سازمان و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، متخلفین و عاملین آلودگی
موظفند‌ فوراً اقداماتی را که منجر به بروز آلودگی و تخریب محیط زیست می‌شود متوقف نموده و‌بلافاصله مبادرت به رفع آلودگی و پاکسازی محیط نمایند. درصورت استنکاف، مرجع‌قضایی خارج از نوبت به موضوع رسیدگی و متخلفین و عاملین را علاوه بر پرداخت‌جریمه تعیین شده ملزم به رفع آلودگی و پاکسازی خواهد نمود.»
این ماده از قانون مدیریت پسماندها نه تنها در الزام متهمان به جمع آوری و دفع پسماندها موثر نبوده است بلکه هم با سایر مواد قانون مدیریت پسماندها تعارض دارد و هم مانع جدی بر سر راه اجرای مواد ١٣ و ١۶ اين قانىن ایجاد می کند، که در جای خود به آن خواهیم پرداخت.

 

کلام پایانی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با تخلیه پسماند در محیط سخن گفتیم و در این باره اطلاعات مفیدی در اختیار شما عزیزان همراه قرار دادیم و اینک در انتها امیدواریم مطالب این صفحه برای شما مفید بوده باشد.

 

به شما پیشنهاد میکنیم این مطلب را مطالعه کنید: تخلیه پسماند در طبیعت در چه صورتی جرم است ؟

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *