حقوق خانواده

دادگاه صالح برای رسیدگی به اعسار از پرداخت مهریه

5/5 - (1 امتیاز)

دادگاه صالح برای رسیدگی به اعسار از پرداخت مهریه

دادگاه صالح در دعوای اعسار از مهریه متعاقب صدور اجراییه ثبتی دعوای اعسار از پرداخت مهریه متعاقب صدور اجراییه ثبتی با توجه به اینکه غیر مالی است مطابق قاعده کلی رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه محل اقامت خوانده است.

رای دادگاه

تصویر زیر نمونه رای دادگاه در رابطه با این مطلب است.

رای دادگاه صالح برای رسیدگی به اعسار از پرداخت مهریه | حقوق امروز

رای دادگاه صالح برای رسیدگی به اعسار از پرداخت مهریه

اصولا از نظر صلاحیت محلی دادگاه‌ها برای رسیدگی به دعاوی، دادگاه محل اقامت خوانده دارای صلاحیت است. این قاعده در موارد خاص با استثنایاتی مواجه می‌شود. وقتی زن برای دریافت مهریه به اداره ثبت مراجعه می‌کند، دعوای اعسار از پرداخت مهریه باید در دادگاهی طرح شود که زن در آن اقامت دارد ولو محل صدور اجراییه با محل اقامت زن متفاوت باشد.

در این پرونده زن ساکن مشهد بود و شوهر ساکن زابل. زن با مراجعه به دفتر ازدواج در مشهد درخواست صدور اجراییه را نمود و از طریق اداره اجرای ثبت اجرای مفاد اجراییه و دریافت مهریه را مطالبه کرد. شوهر با تقدیم دادخواستی به دادگاه حقوقی مشهد صدور حکم اعسار از پرداخت مهریه را درخواست کرد. در این فرض چون زن ساکن مشهد است دادگاه مشهد دارای صلاحیت دانسته شده است.

کلام پایانی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با ” دادگاه صالح برای رسیدگی به اعسار از پرداخت مهریه ” سخن گفتیم و در این باره اطلاعات مفیدی به شما عزیزان ارائه دادیم و اینک در انتها اگر پرسشی برای شما مطرح شده می‌توانید از قسمت نظرات آن را با ما در میان بگذارید تا به پاسخ خود برسید.

بازگشت به لیست

یک نظر در “دادگاه صالح برای رسیدگی به اعسار از پرداخت مهریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *