حقوقی

ودیعه چیست؟ (همه چیز درباره‌ی ودیعه)

ودیعه | حقوق امروز
1/5 - (1 امتیاز)

ودیعه

در قراردادهای اجاره معمولا بین موجر و مستاجر توافق می‌شود. که علاوه بر مبلغ اجاره بها و یا به جای اجاره بهاء مبلغی به عنوان ودیعه، قرض الحسنه یا رهن به موجر پرداخت شود. و طبق توافق مقرر می‌شود این مبلغ در پایان مدت اجاره، همزمان با تخلیه مورد اجاره  عینا به مستاجر مسترد گردد.

صرف نظر از اینکه ماهیت حقوقی این بخش از عقد اجاره چیست باید به این نکته توجه داشت که در پایان مدت اجاره د ر هر حال موجر مکلف است تمام مبلغ مذکور به به مستاجر در قبال تخلیه مورد اجاره عودت دهد.

همیچنین مشاهده کنید: دادخواست مطالبه ودیعه اجاره

دادخواست مطالبه ودیعه اجاره | حقوق امروز

دادخواست مطالبه ودیعه اجاره

الزام به استرداد تمام مبلغ ودیعه

موجر مکلف است همزمان با تخلیه مورد اجاره توسط مستاجر، همه مبلغ دریافتی را به مستاجر مسترد نماید. و چنانچه مستاجر بابت اجور معوقه یا خسارات وارد به مورد اجاره یا هزینه‌های جاری به موجر بدهی داشته باشد، موجر نمی‌تواند این مطالبات را از مبلغ ودیعه کسر نماید. مگر اینکه:

  1. در قرارداد اجاره شرط شده باشد.
  2. مستاجر با این امر موافق باشد.

در غیر دو صورت بالا صدور رای تخلیه از سوی شوای حل اختلاف یا دادگاه حقوقی حسب مورد منوط به استرداد تمام مبلغ ودیعه است.

مطالبات موجر 

اگر موجر بابت اجور معوقه، خسارات وارده به ساختمان مورد اجاره، هزینه‌های جاری مثل آب، برق، گاز و هزینه شارژ ساختمان مطالباتی از مستاجر داشته باشد. باید حسب مورد با مراجعه به شورای حل اختلاف یا دادگاه حقوقی با طرح دعوای مناسب الزام مستاجر به پرداخت مطالبات مذکور را بخواهد.

ضرورت تامین خواسته

در صورتی که موجر از یک سو مطالباتی از مستاجر داشته باشد و از طرفی مکلف به  پرداخت مبلغ ودیعه باشد، لازم است قبل از درخواست تخلیه و واریز مبلغ ودیعه به حساب سپرده دادگستری دادخواست مطالبه را تقدیم کند. و ضمن آن صدور قرار تامین خواسته را نیز بخواهد. تا با صدور قرار تامین خواسته، مبلغ تودیعی به حساب سپرده دادگستری توقیف شود. و به مستاجر پرداخت نشود. تا اینکه رای قطعی بر محکومیت مستاجر صادر شود. و از محل وجه توقیف شده در اجرای قرار تامین خواسته، محکوم به وصول شود.

و در این باره خود مستاجر در صورتی که قرار تامین خواسته درخواست و صادر نشود، دسترسی به اموال مستاجر و خود مستاجر برای وصول محکوم به دشوار و در برخی موارد، غیرممکن خواهد شد.

همچنین مشاهده کنید: دادخواست مطالبه اجور معوقه + قرار تامین خواسته

دادخواست مطالبه اجور معوقه + قرار تامین خواسته | حقوق امروز

دادخواست مطالبه اجور معوقه + قرار تامین خواسته

کلام پایانی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با ودیعه سخن گفتیم و دراین باره اطلاعات مفیدی در اختیار شما همراهان گرامی قرار دادیم و اینک در انتها امیدواریم مطالب این صفحه برای شما مفید بوده باشد.

کلیک برای دریافت مطلب تکمیلی”

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *