حقوق ملکی

دعوی رفع تصرف عدوانی مشاعات ساختمان

دعوی رفع تصرف عدوانی مشاعات ساختمان | حقوق امروز
4.5/5 - (2 امتیاز)

در رابطه با موضوع دعوی رفع تصرف عدوانی مشاعات ساختمان اگر به یک وکیل ملکی نیاز دارید و یا نیاز به مشاوره حقوقی ملکی دارید با شماره‌ی زیر تماس بگیرید.

آنچه در مطالب این صفحه مطالعه خواهید کرد:

  1. دعوی رفع تصرف عدوانی مشاعات ساختمان
  2. تعریف مشاعات آپارتمان
  3. دادخواست رفع تصرف عدوانی قسمت‌های مشاعی ساختمان
  4. کدام قسمتهای ساختمان مشاعی محسوب می شوند؟
  5. ماده ۲ قانون تملک آپارتمان‌ها
  6. قسمتهای مشاعی خاص
  7. تصرف عدوانی قسمت های مشاعی آپارتمان
  8. جمع بندی

تعریف مشاعات آپارتمان

اگر بخواهیم در رابطه با دعوی رفع تصرف عدوانی مشاعات ساختمان سخن بگوییم در نخستین گام باید تعریفی از مشاعات آپارتمان داشته باشیم. در این باره باید بگوییم مشاعات یا قسمت‌های مشاعی آپارتمان که گاهی به آن قسمت‌های اشتراکی نیز گفته می‌شود به تمامی قسمت‌های زمین و بناهای متصل به آن گفته می‌شود که استفاده از آن حق یک یا چند نفر از اعضای ساختمان نیست بلکه اصولاً تمامی مالکان و شرکا مجاز به استفاده از آن قسمت‌ها هستند.

به عبارتی دیگر بر خلاف قسمت‎‌های اختصاصی که استفاده و مالکیت بر آن در دست تعداد محدودی از ساکنان و مالکان ساختمان است، جزء جزء قسمت‌های اشتراکی تحت مالکیت همه مالکان آپارتمان می‌باشد در نتیجه یک یا چند تن از شرکاء یا مالکان آپارتمان‌ها نمی‌توانند یک یا چند تن از مالکان آپارتمان‌ها را از استفاده‌ی از آن قسمت مشاعی محروم نمایند.

دادخواست رفع تصرف عدوانی قسمت‌های مشاعی ساختمان

در رابطه با دعوی رفع تصرف عدوانی مشاعات ساختمان، ارائه دادخواست رفع تصرف عدوانی قسمت‌های مشاعی ساختمان در نخستین گام مورد نیاز است. و اگر شما به این دادخواست نیاز دارید، وکلای ما این دادخواست را برای شما به صورت فایل آماده در سایت بارگذاری نمودند. و شما برای تنظیم این دادخواست نیازمند پرداخت هزینه‌های گزاف و یاری وکیل نخواهید بود.

دادخواست رفع تصرف عدوانی قسمت‌های مشاعی ساختمان | حقوق امروز

دادخواست رفع تصرف عدوانی قسمت‌های مشاعی ساختمان

کدام قسمتهای ساختمان مشاعی محسوب می شوند؟

  1. درب ورودی ساختمان
  2.  راه‎‌پله‌ها
  3.  آسانسور‌
  4.  حیاط
  5. حیاط خلوت
  6. پشت بام
  7.  باغچه
  8.  بالابر یا آسانسور
  9.  قسمت‌های مربوط به تأسیسات
  10. استخر
  11.  سونا
  12.  جکوزی
  13. موتورخانه
  14.  پارکینگ،
  15.  آنتن مرکزی
  16. لابی
  17.  راهروها
  18. خرپشته
  19. لوله ها

و… قسمتهای مشاعی ساختمان محسوب می شوند.

البته واضح است که اگر برخی از قسمت‌های نامبرده در بالا به صورت اختصاصی در مالکیت یک شخص خاص باشد مثلاً فردی در داخل واحد خود راهرویی داشته باشد یا برای استفاده شخصی در داخل حمامِ واحدش، جکوزی نصب کرده باشد! یا مثلاً به همراه واحد، محدوده‌ای را هم مشخصاً برای اختصاص به پارکینگ شخصی یا انباری به همراه سند از همان ابتدا خریداری کرده و مورد توافق سایرین نیز بوده باشد، این موارد دیگر جزء قسمت‌های اختصاصی متعلق به آن مالک خاص خواهد بود و مشاع محسوب نمی‌شود.

ماده ۲ قانون تملک آپارتمان‌ها

‌به موجب ماده ۲ قانون تملک آپارتمان‌ها «قسمتهای مشترک مذکور در این قانون عبارت از قسمت‌هایی از ساختمان است که حق استفاده از آن منحصر به یک یا چند آپارتمان یا محل‌پیشه مخصوص نبوده و به کلیه مالکین به نسبت قسمت اختصاصی آنها تعلق می‌گیرد به طور کلی قسمتهایی که برای استفاده اختصاصی تشخیص داده‌ نشده است یا در اسناد مالکیت ملک اختصاصی یک یا چند
نفر از مالکین تلقی نشده از قسمت‌ها مشترک محسوب می‌شود مگر آن که تعلق آن به قسمت‌معینی بر طبق عرف و عادت محل مورد تردید نباشد.»

قسمتهای مشاعی خاص

برخی از قسمت‌های مشاعی طوری طراحی می‌شوند که دسترسی به آنها فقط برای یک یا چند واحد ممکن است. در این صورت اگرچه این قسمت‌ها مشاعی است اما چون استفاده همه شرکاء از این قسمت‌ها موجب ایجاد خلل در بهره برداری مالک واحد مربوطه از قسمت‌های اختصاصی می‌شود در این صورت سایر مالکان از استفاده از این قسمت محروم بوده و البته پرداخت هزینه‌های نگهداری این قسمت‌های مشاعی بر عهده مالک واحدی است که به آن دسترسی دارد.

مثلا در برخی از ساختمان‌ها دسترسی به حیاط خلوت تنها برای یک یا چند واحد طراحی شده است در این صورت آن حیاط همچنان مشاعی وبده و در مالکیت تمامی مالکین ساختمان قرار دارد اما امکان استفاده همه مالکان ازا ین قسمت مشاعی ممکن نیست.

دعوی رفع تصرف عدوانی مشاعات ساختمان | حقوق امروز

دعوی رفع تصرف عدوانی مشاعات ساختمان

تصرف عدوانی قسمت های مشاعی آپارتمان

تفاوت اساسی دعوای تصرف عدوانی با دعوای مزاحمت در عنصر مادی ارتکابی است. در دعوای تصرف عدوانی خوانده یا اقدام به تصرف تمام یا بخشی از قسمت‌های مشاعی ساختمان می‌کند. در حالی که در دعوای مزاحمت مرتکب بدون این که در مال مشاعی مرتکب تصرف شود، مزاحم تصرفات شریک یا شرکاء دیگر در مال مشاع می شود.

فرضاً در یک آپارتمان که هم دارای قسمت‌های اختصاصی و هم قسمت‌های مشترک است یکی از ساکنان در قسمت پارکینگ ساختمان میز یا وسیله‌ایی قرار دهد. یا در راه‌پله‌ها گلدان یا حتی جاکفشی قرار دهد و یا در پشت بام اقدام به احداث انباری کند و… که با این اقدامات در قسمت‌هایی از ساختمان که جزو قسمت‌های اشتراکی و مشاع ساختمان محسوب می‌شوند بدون اذن و اجازه سایر ساکنان آپارتمان تصرف عدوانی در قسمت مشاع نماید.

در اینجا هرچند خود متصرف یکی از مالکان آن قسمت مشاعی هم محسوب می‌شود اما چون در قسمت مشاعی ساختمان تصرفی کرده است که مانع از تصرفات دیگر شرکاء شده است این تصرف عدوانی بوده و با طرح دعوای هر یک از همسایه ها دادگاه حکم به رفع ان صادر خواهد کرد.

جمع بندی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با دعوی رفع تصرف عدوانی مشاعات ساختمان سخن گفتیم و در این باره اطلاعات مفیدی در اختیار شما همراهان گرامی قرار دادیم و اینک در انتها اگر در این باره سوالی دارید شما می‌توانید سوال خود را در قسمت نظرات مطرح کنید تا کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سوالات شما پاسخ دهند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *